لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

هواپیماهای آواکس به جبهه نبرد با «داعش» اعزام می‌شوند


رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، قرار است طرح اعزام هواپیماهای رادارمحور و هشداردهنده «آواکس» را به روند نبرد علیه گروه «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه تصویب کنند.

دبیر کل ناتو از آغاز آموزش نیروهای امنیتی عراق در خاک آن کشور نیز خبر داده است.

رهبران کشورهای عضو «ناتو» از روز جمعه ۱۸ تیر، در ورشو، پایتخت لهستان، برای شرکت در نشستی دو روزه گرد هم می‌آیند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، می‌گوید انتظار دارد در این نشست توافقی برای نقش تازه این پیمان نظامی در مرکز مدیترانه، جایی که مقابله با قاچاق انسان به اروپا در جریان است، به دست آید.

او در عین حال از آغاز روند آموزش و افزایش توانایی نیروهای امنیتی عراق در خود آن کشور نیز خبر داده است؛ آنچه به معنی گسترش برنامه فعلی ناتو در این زمینه، از اردن به داخل خاک عراق است.

مقام‌های پیمان آتلانتیک شمالی می‌گویند هواپیماهای آواکس بر فراز ترکیه یا محدوده‌های بین‌المللی پرواز خواهند کرد، اما قادر خواهند بود تا مناطق تحت تصرف «داعش» در عراق و سوریه را رصد کنند.

آقای استولتنبرگ گفته «ما اتحادی سریع‌تر، قوی‌تر و آماده‌تر را ارائه می‌کنیم» و افزوده است «اکنون زمان برداشتن گام‌های بعدی‌ست».

نشست ورشو با حضور باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و رهبران ۲۷ کشور عضو برپا می‌شود؛ به گفته آسوشیتدپرس، این نشست در شرایطی برپا می‌شود که رای همه‌پرسی بریتانیا به خروج آن کشور از اتحادیه اروپا، شرایط تازه‌ای را، در سایه‌ای از ابهام و تردید به وجود آورده است.

قرار است طرح اعزام ۴ هزار سرباز ناتو به لهستان و کشورهای پیرامون بالتیک، در نشست ورشو قطعی شود. هدف از این طرح آمادگی در برابر «تهدیدهای» احتمالی روسیه عنوان شده است.

اعضای ناتو یکان‌هایی را نیز به جنوب‌شرق اروپا می‌فرستند که پایگاه مرکزی آنها در رومانی خواهد بود.

از سوی دیگر شبکه روسی «راشا تودی» از قول ینس استولتنبرگ نقل کرده که شورای همکاری ناتو-روسیه، «نقش مهمی را در گفت‌وگو و تبادل اطلاعات، برای کاهش تنش‌ها و افزایش پیش‌بینی‌ها از اقدامات، بازی خواهد کرد».

آسوشیتدپرس به نقل از مقام ارشد ناتو گفته است آنها موفق نشده‌اند با روسیه برای انجام دیدار شورای همکاری طرفین، پیش از نشست ورشو، به توافق برسند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، پیش از این گفته بود اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، سبب واکنش متقابل مسکو خواهد شد.

از نگاه روسیه اقدامات تازه پیمان ناتو «خصمانه» تلقی شده است. فرستاده روسیه در ناتو نیز هشدار داده این اقدامات، «صلح در اروپای مرکزی را به خطر می‌اندازد».

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی در عین حال گفته پس از سال‌ها کاهش بودجه نظامی این پیمان، اعضای اروپایی و نیز کانادا، قرار است سه درصد به این بودجه بیافزایند.

XS
SM
MD
LG