لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

انتقاد مجدد اوباما از قوانین مالکیت سلاح در پی تیراندازی‌های دالاس


رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سخنان تازه‌ای در واکنش به تیراندازی‌های مرگبار به پلیس دالاس، می‌گوید جامعه آمریکا «متحد است» و اوضاع فعلی شباهتی به وقایع پنجاه سال پیش ندارد. با این همه او مجددا تاکید کرده که قوانین مالکیت سلاح در آمریکا نیاز به بازبینی دارد.

باراک اوباما، که در آخرین روز نشست ناتو در ورشو سخن می‌گفت، سفر اروپایی خود را کوتاه کرده‌است تا برای حضور در دالاس به آمریکا بازگردد.

طی روزهای گذشته و در پی کشته‌شدن دو شهروند سیاه‌پوست در ایالات متحده، اعتراضاتی در شهرهای مختلف شکل گرفت. اما در جریان این اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز، در دالاس یک آمریکایی‌آفریقایی با تک‌تیراندازی به ماموران پلیس، پنج نفر از آن‌ها را کشت. پلیس گفته او می‌خواسته «سفیدپوستان به‌ویژه ماموران سفیدپوست را بکشد».

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید فرد تیرانداز نماینده جامعه آفریقایی‌تبارهای ایالات متحده نیست، همان‌طور که فرد تیرانداز در کلیسای سیاه‌پوستان در چارلستون، نماینده جامعه سفید پوست نیست و کسانی که در اورلاندو و سن‌برناردینو مردم را کشتند، نماینده مسلمانان ایالات متحده نیستند؛ «آنها سخنگویان ما نیستند».

به گفته اوباما هیچ یک از آن حملات نیز نشان نمی‌دهد که پیشرفت آمریکا در اتحاد اقوام، به عقب رانده شده‌است. او می‌گوید هیچ یک از این رخدادها جامعه آمریکا را به سال‌های دهه ۶۰ میلادی در سده گذشته برنگردانده است: «دیگر آن شورش‌ها را نمی‌بینید. دیگر شاهد حمله پلیس به تظاهرات مسالمت‌آمیز نیستید».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عین حال می‌گوید آمریکایی‌ها از هر تبار و نژادی «از حملات غیرقابل بخشش به پلیس، در دالاس یا هرجای دیگر، منزجر هستند؛ چه کسانی که در تظاهرات (علیه تیراندازی نیروهای پلیس به سیاه‌پوستان) شرکت کرده بودند، چه خانواده‌هایی که نگرانی‌هایی در مورد عملکرد پلیس دارند».

اوباما در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرده‌است که در هر حال مسئله مالکیت اسلحه در آمریکا نیاز به بازبینی دارد.

او که به دلیل مخالفت کنگره تا کنون موفق نشده اصلاحات مورد نظر خود را در رابطه با مالکیت سلاح اجرا کند، اما در این ماه‌های پایانی دوره ریاست‌جمهوری خود همچنان به انتقاد از قوانین موجود ادامه داده‌است.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌توان «جلوتر از زمان، جلوی هر دیوانه یا پریشان‌احوالی که می‌خواهد به مردم بی‌گناه آسیب برساند را گرفت.» او تاکید کرده اما می‌توان دسترسی این افراد به اسلحه را سخت‌تر کرد.

اوباما می‌گوید نمی‌توان مسئله اسلحه را به کناری گذاشت و وانمود کرد که ربطی به این وقایع ندارد: «وقتی مسئله امنیت سلاح پیش می‌آید، جامعه بین یک اقلیت بسیار کوچک و اکثریت مردم آمریکا که فکر می‌کنند باید کار بیشتری در این مورد کرد، تقسیم می‌شود».

تا کنون جلوی تصویب طرح‌های مختلفی در رابطه با مالکیت اسلحه در کنگره آمریکا گرفته شده‌است. دمکرات‌ها که در اقلیت هستند وعده داده‌اند که در این زمینه فشارهای بیشتری را در هفته آینده بر اکثریت جمهوری‌خواه وارد کنند. آنها خواستار تصویب طرحی هستند که به تحقیقات بیشتر در پیشینه خریداران سلاح می‌انجامد و جلوی تهیه آن از سوی افرادی که در فهرست رصد و مراقبت دولت هستند را می‌گیرد. جمهوری‌خواهان و مخالفان تصویب قوانین سخت‌گیرانه می‌گویند این موضوع خلاف قانون اساسی آن کشور است.

XS
SM
MD
LG