لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

سفر وزیر خارجه مصر به اسرائیل


بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در بیت‌المقدس
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در بیت‌المقدس

برای نخستین بار در حدود ده سال گذشته یک وزیر امور خارجه مصر با سفر به اسرائیل با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ساعتی پس از آنکه بنیامین نتانیاهو در نشست دولت خود، آمدن وزیر خارجه مصر را اعلام کرد، سامح شکری عصر یکشنبه بیستم تیر با رسیدن به اسرائیل، با نتانیاهو به گفت‌و‌گو پرداخت.

آقای شکری در اقامت چند ساعته خود در غرب بیت‌المقدس، که مقر دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در آن قرار دارد، دو بار با نتانیاهو گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، پس از این ملاقات‌ها نیز در اقدامی بی‌سابقه، وزیر خارجه مصر با رفتن به منزل نتانیاهو، مسابقه پایانی فوتبال یورو ۲۰۱۶ میان تیم‌های پرتغال و فرانسه را تا پاسی از نیمه‌شب همراه با او نگاه کرد.

نتانیاهو در نشست خبری در پایان اولین ملاقاتش با سامح شکری، آمدن وزیر امور خارجه مصر را نقطه عطف تازه‌ای در مناسبات اسرائیل با مصر و سرآغاز ارتقای مناسبات اسرائیل با دنیای عرب نامید.

سامح شکری نیز در این نشست خبری گفت، رنج اسرائیل و فلسطینی‌ها با بن‌بست کنونی در روند صلح ادامه خواهد یافت و لذا طرفین باید به پشت میز مذاکرات بازگردند.

آقای شکری در همین حال گفت «ترور مانع پیشبرد صلح است».

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند، در آینده‌ای نزدیک نیز بنیامین نتانیاهو به مصر سفر رسمی خواهد داشت و در دیدار آقای شکری از بیت‌المقدس، ترتیبات سفر نتانیاهو به قاهره نیز بررسی شده است.

اسرائیل و مصر نزدیک به چهل سال است مناسبات کامل سیاسی در سطح سفیر دارند اما در حکومت ۲۹ ساله حسنی مبارک نیز این صلح «سرد» بود.

عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر در حالی وزیر خارجه خود را به اسرائیل فرستاده که در پنج سال پایانی از ریاست جمهوری حسنی مبارک نیز هیچ مقام رسمی مصر به اسرائیل سفر نکرده بود.

محمد مرسی نماینده حکومت اخوان‌المسلمین که در پی ساقط شدن رژیم مبارک بر سر کار آمد، هر چند مناسبات با اسرائیل را قطع نکرد اما روابط دو کشور ملتهب شد و با یک حمله مخالفان به سفارت اسرائیل در قاهره، مدتی دیپلمات‌های اسرائیلی مصر را ترک کردند.

آقای السیسی به تازگی طرح صلحی را برای احیای گفت‌و‌گوهای راکد مانده اسرائیلی- فلسطینی ارائه کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل از این ابتکار مصر حمایت کرده اما طرح اخیر فرانسه را رد کرده و در همایشی که آن کشور در پاریس برای احیای گفت‌و‌گوهای صلح برپا کرد، حضور نیافت.

نتانیاهو شامگاه یکشنبه گفت فلسطینی‌ها را دعوت می‌کنیم که با اسرائیل وارد مذاکرات مستقیم شوند؛ همانگونه که مذاکرات مستقیم ما با اردن و مصر به پیمان‌های صلح منجر شد که ده‌ها سال است پایدار است.

سفر سامح شکری به بیت‌المقدس با دومین سالروز عملیات گسترده نظامی ارتش اسرائیل علیه حماس در غزه، که کشته‌ها و ویرانی‌های زیادی برجای نهاد، همزمان شده بود.

مصر به موازات اسرائیل علیه اقدامات حماس در حفر تونل در خطوط مرزی «مبارزه» می‌کند.

در همین حال، حکومت خودگردان فلسطینی با مصر مناسبات نزدیکی دارد و حماس نیز برای تقویت دوباره روابط با دولت قاهره اشتیاق نشان داده است.

اما چند روز پیش از سفر غیرمترقبه وزیر خارجه مصر به اسرائیل، رسانه‌های مصر خبر دادند که آن کشور سفر هیاتی از بلندپایگان جنبش حماس به قاهره را لغو کرده بود.

XS
SM
MD
LG