لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

بانک روسی گازپروم فعالیت خود را «در ایران آغاز می‌کند»


خبرگزاری تاس به نقل از بلومبرگ از آغاز فعالیت بانک گازپروم، وابسته به کمپانی گاز طبیعی روسیه، و چند بانک دیگر این کشور در ایران خبر داد.

کار بانک‌های بزرگ روسی در ایران پس از آغاز می‌شود که اکبر کمیجانی، معاون رئیس کل بانک مرکزی ایران، مذاکراتی را در سنت پترزبورگ با مسئولان این بانک‌ها انجام داد.

به گفته آقای کمیجانی، «حضور بانک‌های روسی برای افزایش تجارت دوجانبه و تقویت بازار شرکت‌های روسی در ایران ضروری است».

آغاز فعالیت‌ بانک‌های روسی در ایران تقریبا همزمان است با انتشار گزارش گمرک ایران مبنی بر این که صادرات روسیه به ایران طی سه ماهه اول سال جاری خورشیدی تقریبا سه برابر شده است.

بانک گازپروم یکی از سه بانک بزرگ روسیه است و در میان بانک‌های اروپای مرکزی و شرقی در رتبه پنجم قرار دارد. این بانک در مالکیت شرکت گازی روسیه، گازپروم، است.

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا به پیوندید

بانک گازپروم یک موسسه مالی است که به بیش از ۴۵ هزار شرکت و حدود سه میلیون شخص در جهان خدمات بانکی و سرمایه گذاری ارائه می‌دهد.

گزارش خبرگزاری تاس می‌افزاید که در مارس سال جاری میلادی جلسه‌ای در بانک روسیه بین نمایندگان موسسات بزرگ اعتباری و بانک‌های مرکزی دو کشور با هدف بررسی اولویت‌های همکاری بین بانکی، افتتاح متقابل حساب به وسیله سازمان‌های اعتباری و تسهیل تسویه حساب‌های مالی مربوط به تجارت خارجی دو کشور برگزار شد.

در این جلسه همچنین نمایندگان وزارت امور خارجه روسیه، بورس اوراق بهادار روسیه، آژانس بیمه سرمایه‌گذاری و اعتبار صادرات روسیه موسوم به اکسیار، بانک «و ای بی» روسیه و سازمان‌های اعتباری دو کشور حضور داشتند.

تعامل بین سیستم‌های پرداخت و استفاده گسترده‌تر از ارزهای ملی در تجارت نیز از موضوعات مورد بحث بین دو طرف بود.

در همین زمینه خبرگزاری تاس روسیه می نویسد که حسین یعقوبی میاب، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی ایران، روز ۲۷ خرداد گذشته اعلام کرد کار با گازپروم بانک آغاز شده است، اما ایران تمایل دارد تعداد شرکای بانکی روسی خود را افزایش دهد.

وی گفت: «ما اکنون در مرحله برقراری مجدد روابط با روسیه هستیم.»

روز ۱۶ ژانویه سال جاری، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، و آمریکا تحریم‌های مالی علیه ایران را که در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور وضع شده بود برداشتند.

روز ۱۷ ژانویه، سیستم بانکی بین‌الملل، سوییفت، برداشته شدن تحریم‌ها علیه بانک‌های ایران را اعلام کرد. طبق گزارش بانک مرکزی ایران، همه بانک‌های ایران به سیستم بین‌المللی ارتباطات بانکی متصل هستند.

XS
SM
MD
LG