لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

سفر جان کری به مسکو برای گفت‌وگو بر سر بحران سوریه


جان کری، وزیر خارجه آمریکا
جان کری، وزیر خارجه آمریکا

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که روز پنجشنبه ۲۴ تیرماه، برای گفت‌وگو درباره بحران سوریه به مسکو می‌رود، پیش از سفرش، گفت هر کاری را که به کاهش درد و رنج مردم سوریه منجر شود، انجام خواهد داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری در این سفر، طرحی را درباره بحران سوریه به مقام‌های روسیه پیشنهاد خواهد داد که در صورت توافق دو طرف بر سر آن، می‌تواند به طور چشمگیری نقش آمریکا را در بحران سوریه تغییر دهد.

این سند همکاری که روزنامه واشینگتن پست آن را منتشر کرده، شامل عملیات مشترک بمباران هوایی، همکاری‌های نظامی در زمینه ستاد فرماندهی، کنترل و دیگر تلاش‌های هماهنگ‌شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، افزایش همکاری‌های نظامی میان واشینگتن و مسکو و تبادل اطلاعات برای شناسایی و مقابله با گروه «حکومت اسلامی» و القاعده و جبهه‌النصره، از جمله موارد پیشنهادی در طرح آمریکا است.

جان کری پیش از سفر به مسکو، در فرودگاه ژنو به خبرنگاران گفت که قصد دارد با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه دیدار کند.

در همین روز استفان دِ میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز، ابراز امیدواری کرد که توافق میان آمریکا و روسیه، از جمله توافق برسر آتش‌بس و راهی برای انتقال سیاسی در سوریه، بتواند باعث پیشرفت در مذاکرات صلح شود.

وی افزود: «این توافق، شرایط لازم برای برگزاری دور جدید مذاکرات صلح را فراهم می‌کند و ممکن است به یک قرارداد صلح برای سوریه منجر شود.»

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، وزارت خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که تمرکز گفت‌وگوها با جان کری، موضوع سوریه خواهد بود اما از طرح جان کری در این‌باره، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

همزمان خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «اِن. بی. سی» گفته است که ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، هرگز با او درباره برکناری‌اش یا طرح انتقال سیاسی در سوریه صحبتی نکرده‌اند.

او درحالی این سخنان را گفته است که واشینگتن و مسکو، پیشتر در ژنو، از یک نقشه راه برای برقراری آتش‌بس در سوریه و انتقال سیاسی در این کشور حمایت کردند.

دور جدید مذاکرات صلح سوریه با حضور نمایندگان طرف‌های درگیر قرار است روز اول ماه اوت (۱۱ مرداد ماه) آغاز شود.

پیشتر، جان کری گفته بود: «اگر موفق به برگزاری مذاکرات صلح در تاریخ اول ماه اوت نشویم، احتمالاً واشینگتن به فکر راه‌حل دومی خواهد بود».

وی اما درباره جزئیات این راه‌حل، توضیح بیشتری نداده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این گفته بود که روسیه می‌تواند در حل بحران سوریه نقشی مفیدتر و سازنده‌تر داشته باشد.

روسیه از سپتامبر سال گذشته ( ۱۰ ماه پیش) در حمایت از نیروهای بشار اسد، حملاتی هوایی را در سوریه آغاز کرده که به گفته مسکو، مواضع القاعده و گروه «حکومت اسلامی» را هدف قرار می‌دهد.

اما آمریکا می‌گوید حدود ۹۰ درصد این حملات، علیه اپوزیسیون میانه‌روی سوریه صورت می‌گیرد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، و باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه، روز ۱۷ تیرماه نیز، در یک گفت‌وگوی تلفنی بر سر «افزایش» همکاری‌های نظامی این دو کشور در سوریه توافق کردند.

کرملین در یک بیانیه اعلام کرد که «خواست دو طرف برای تقویت همکاری بین نیروهای نظامی روسیه و آمریکا در سوریه مورد تایید هر دو قرار گرفت».

ولادیمیر پوتین از باراک اوباما خواسته بود که بین گروه‌های مخالف میانه‌رو و به گفته او «گروه‌های‌ تروریستی مانند جبهه النصره» تمایز قایل شود.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای جداگانه‌، گزارش داد که این رهبران «بر مشارکت دو کشور برای شکست گروه حکومت اسلامی (داعش) و جبهه النصره تاکید کردند».

گروه جبهه‌النصره که سازمان ملل متحد آن را گروهی تروریستی می‌داند، نقاط مهمی از خاک سوریه را در کنترل خود دارد؛ از جمله بخش‌هایی از حلب، شهری که نبردهای شدیدی در آن جریان داشته و هنوز هم جریان دارد.

جنگ داخلی در سوریه که از ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شده است، تاکنون دست‌کم ۲۸۰ هزار کشته برجای گذاشته و ۱۱ میلیون نفر را آواره کرده است.

سالگرد امضای توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پیش از سفر به مسکو، به مناسبت سالگرد امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، گفت که این توافقنامه، جهان را «امن‌تر» کرده است.

وی افزود: «یک سال پیش در چنین روزی، درحالی که بسیاری معتقد بودند که این طرح با شکست روبه‌رو می‌شود و جهان را جایی خطرناک‌ترخواهد کرد، این توافق، در حقیقت، جهان را امن‌تر کرد و به ایران نیز امکان داد که یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد.»

جان کری در عین حال تأکید کرد که چالش‌ها و اختلاف‌های آمریکا با ایران همچنان باقی است و توافق هسته ای به معنای حل و فصل همه مسائل نیست.

وزیر خارجه آمریکا، بحران سوریه، ناآرامی‌ها در یمن و تروریسم را از دیگر موارد اختلاف میان واشینگتن و تهران عنوان کرد.

XS
SM
MD
LG