لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

تاکید خزانه‌داری آمریکا بر «نفع قابل توجه» ایران از رفع تحریم‌ها


جیکوب لو
جیکوب لو

در اولین سالگرد امضای توافق اتمی موسوم به برجام، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای به همین مناسبت بر «نفع قابل توجهی» تاکید کرد که جمهوری اسلامی در این یک سال از رفع تحریم‌های هسته‌ای برده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، ایران در این یک سال هم بر صادرات نفت خام خود به‌شدت افزوده و هم بیش از ۳۰۰ حساب در بانک‌های خارجی با اعتبار میلیاردها دلار باز کرده است.

آقای لو در بیانیه‌ای رسمی که روز پنج‌شنبه، ۲۴ تیرماه، منتشر شد علاوه بر این نفع «قابل توجه» همچنین تاکید کرد که ایالات متحده به «تعهدات خود» در چارچوب برجام پایبند بوده است.

این نکته‌ای است که پیشتر باراک اوباما نیز در همین روز در بیانیه خود به همین مناسبت بر آن تاکید کرده بود.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که کاخ سفید روز پنج‌شنبه در سالگرد توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی منتشر کرد تاکید کرد که ایالات متحده و قدرت‌های جهانی «به تمام تعهدات خود برای برداشتن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران» عمل کرده‌اند.

آقای اوباما افزود: «مادام که ایران به توافق [هسته‌ای] وفادار باشد، ما هم به اجرای تعهدات خود ادامه خواهیم داد.»

این در حالی است که چند مقام جمهوری اسلامی و در راس آنها آیت‌الله خامنه‌ای ایالات متحده را متهم می‌کنند که به تمام تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده است.

البته در مقابل مقام‌هایی هم در جمهوری اسلامی هستند از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور، و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، که در همین چند روزه اذعان کرده‌اند که برجام سراسر بد هم نبوده و به قول جک لو برای ایران نفع هم داشته است.

اما وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود بر نکته دیگری هم تاکید کرده است که بی‌شک واکنش منفی بیشتر از سوی مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

جک لو در این بیانیه تاکید کرده است که برجام نگرانی‌های آمریکا «خارج از حوزه هسته‌ای» را برطرف نکرده و «قرار هم نبود بکند»، و به همین جهت آمریکا به فشار خود بر تهران از طریق تحریم‌ در دو زمینه موشکی و تروریسم ادامه خواهد داد.

ایران در روزهای اخیر از طرف دبیرکل سازمان ملل نیز به علت آزمایش‌های موشکی خود مورد انتقاد قرار گرفته است. اما جمهوری اسلامی این انتقادات را همواره رد کرده است.

XS
SM
MD
LG