لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

لاریجانی: اقدامات ایذایی در توافق اتمی راهی جز مقابله برای ایران باقی نمی‌گذارد


علی لاریجانی رئیس مجلس ایران
علی لاریجانی رئیس مجلس ایران

رئیس مجلس ایران ضمن ابراز تأسف از گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، به دولت، مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هشدار داد که «اقدامات ایذایی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا علی لاریجانی روز چهارشنبه،۳۰ تیر، در جلسه علنی مجلس همچنین گفت که«لازم است» سازمان انرژی اتمی «مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نظر کشور» را آماده کرده و مجلس را در جریان قرار دهد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:57 0:00
لینک مستقیم


وی گزارش بان گی مون را نوعی «سقوط آزاد» برای دبیر کل و شورای امنیت سازمان ملل دانست و در عین حال گفت که این گزارش «از نظر حقوقی حاوی تعهدی برای ایران نبود».

رئیس مجلس تاکید کرد: «روح برجام یک امر سیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کند که هر حرف بی‌ربطی را به آن نسبت دهد».

آقای لاریجانی روز دهم تیرماه نیز به کشورهای غربی هشدار داده بود که اگر بخواهند توافق هسته‌ای با تهران را به گفته او، «به گونه‌ای دیگر و دلخواه» مطرح کنند، توافق به هم خواهد خورد.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی به اعضای شورای امنیت این سازمان اعلام کرده که آزمایش‌های موشکی ایران، با «روح» توافق اتمی وین «سازگار نیست».

درروزهای گذشته وزیر خارجه ایران و مقامات این وزارتخانه به این گزارش اعتراض کرده‌اند. درعین حال آمریکا و روسیه نیز روز دوشنبه از نحوه تنظیم و برخی مفاد این گزارش انتقاد کرده بودند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

با این حال آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در فروردین ماه سال جاری در نامه مشترکی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران شده و همچنین ازبان گی مون خواسته بودند که اعلام کند، این آزمایش‌ها با قطعنامه ۲۲۳۱ ناسازگار است.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که پس از توافق اتمی وین ۵۲ لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه ایران طرح شده که «اکثر قریب به اتفاق آنان کاملاً با روح برجام مخالف است».

وی به ذکر نشدن سه مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در گزارش دبیر کل سازمان ملل اعتراض کرد و گفت که این مصوبه‌ها «آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم با آن اعلام مخالفت کردند».

کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا به سه طرح رأی داده‌است که می‌تواند جلوی فروش بویینگ و هواپیماهای مدرن دیگر به ایران را بگیرد. در عین حال مجلس نمایندگان طرح‌هایی را نیز برای تحریم مالی ایران تصویب کرده‌ است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته است طرح‌هایی که مانع از اجرای «برجام» شود را وتو خواهد کرد.

مقام‌های وزارت خارجه ایران پیش از ضمن اعتراض به مصوبات کنگره آمریکا و متهم کردن این کشور به «بدعهدی» دراجرای توافق اتمی وین در عین حال اعلام کرده‌اند که توافق اتمی وین از سوی آمریکا نقض نشده است.

با این حال برخی از گروه‌های سیاسی در ایران بارها از نقض این توافق از سوی آمریکا سخن گفته‌اند و محسن رضایی، دبیر مجمع تسخیص مصلحت نظام ایران، بدون اشاره به جزییات آمریکا را متهم کرده که این توافق را «نقض کرده» است.

اتهام کارشکنی آمریکا در مسیر اجرای برجام، در حالی توسط ایران بیان می‌شود که مقام‌های آمریکایی با رد این ادعا، می‌گویند که حتی «فراتر از تعهدات» خود در توافق هسته‌ای عمل کرده‌اند.

عباس عراقچی، رییس تیم هسته‌ای ایران در نشست کمیسیون برجام در وین، خبر داده بود که طرف‌های مذاکره با تهران بر سر حل‌وفصل برنامه اتمی‌اش موافقت کردند تا موانع مبادلات بانکی با ایران را رفع کنند.

XS
SM
MD
LG