لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

وزیر دفاع عراق: باید برای کمک به دو میلیون نفر در موصل آماده شد


آوارگان در پناهگاهی در جنوب‌شرق موصل
آوارگان در پناهگاهی در جنوب‌شرق موصل

وزیر دفاع عراق می‌گوید بیشتر ساکنان شهر دو میلیون نفری موصل، در جریان حمله به این پایگاه عمده «داعش» از آن فرار خواهند کرد.

سازمان ملل متحد پیشتر شمار ساکنان موصل را کم‌تر از این تعداد پیش‌بینی کرده و گفته بود عملیات کمک به آنها «بزرگ‌ترین» از این دست، در سال جاری در جهان است.

خالد عبیدی، وزیر دفاع عراق، ۳۱ تیر ماه، پیش از دیدار با وزیر دفاع آمریکا در واشینگتن، در پیام‌های توئیتری گفته پیشروی‌های نظامی باید با پیشروی در ایجاد امنیت و توافق‌ها و همکاری سیاسی و اصلاحات اقتصادی همراه شود.

نیروهای امنیتی عراق به تازگی موفق شده‌اند فلوجه را از تصرف حکومت خودخوانده اسلامی خارج کنند، اما این موضوع تاثیر فوری بر وضعیت امنیتی عراق نداشته است. در عین حال پس از آن بود که مرگبارترین حمله تروریستی سال‌های گذشته عراق با تقریبا ۳۰۰ کشته در بغداد رخ داد.

در حال حاضر نیز نگرانی‌های عمده‌ای در مورد روند عملیات آزادسازی موصل و نیز ایجاد امنیت در صورت عقب راندن گروه موسوم به «حکومت اسلامی» وجود دارد.

وزیر دفاع عراق می‌گوید عملیات موصل به همکاری و هماهنگی با پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور نیاز دارد.

به گزارش رویترز خالد عبیدی گفته است انتظار دارد بیشتر ساکنان موصل، که جمعیت آن را ۲ میلیون نفر برآورد کرده، تلاش کنند از آن خارج شوند. این شمار بیشتر از برآوردهای پیشین سازمان ملل است؛ با وجود برآوردهای بسیار کم‌تر از شمار ساکنان موصل، سازمان ملل هشدار داده بود عملیات کمک‌رسانی و امدادی برای آنها، «گسترده‌ترین» عملیات از این دست در جهان، در سال جاری خواهد بود.

در عین حال وزیر دفاع عراق در جمع گروه کوچکی از روزنامه‌نگاران در واشینگتن، گفته‌است باید برای مراحل بعد از بازپس‌گیری موصل نیز برنامه‌های سیاسی و امنیتی داشت. ساکنان شهر موصل و حواشی آن را مسیحیان، شیعیان و سنی‌ها و عراقی‌های با مذاهب و تبارهای مختلف تشکیل می‌دهند.

عبیدی می‌گوید برای حفظ امنیت موصل پس از بازپس‌گیری آن به همکاری گروه‌های متحد دولت مرکزی نیاز است.

او افزوده است که تصمیم‌گیری در مورد استفاده از «بسیج مردمی عراق»، شبه‌نظامیان عمدتا شیعه که از حمایت ایران برخوردارند، «بستگی به برنامه نظامی و تصمیم فرماندهی کل قوای عراق دارد».

این مقام عراقی ورود احتمالی پیشمرگه‌های کرد به خود شهر را نامحتمل دانسته‌است.

هنوز مشخص نیست عملیات نیروهای امنیتی عراق و ائتلاف به رهبری آمریکا، برای عقب راندن شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» از موصل در چه زمانی آغاز خواهد شد. رویترز به نقل از مقام‌ها و دیپلمات‌های غربی گفته حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، احتمالا قصد دارد در اکتبر (سه ماه دیگر) دستور حمله را صادر کند.

XS
SM
MD
LG