لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

تیراندازی در یک مرکز خرید در مونیخ آلمان؛ دستکم ۱۰ نفر کشته شده‌اند


تیراندازی در یک مرکز خرید در نزدیکی استادیوم المپیک مونیخ در عصر جمعه اول مرداد دستکم ۱۰ کشته برجای گذاشت و به گفته پلیس آلمان، مهاجم به سر خود شلیک کرده و کشته شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام های پلیس مونیخ گفته اند، دستکم ۱۰ جسد در محل تیراندازی دیده می شود که احتمالا جسد مهاجم نیز در بین آنها است.

مقام های پلیس می گویند، دستکم ۱۰ نفر در این تیراندازی زخمی شده اند.

با این حال نیروهای پلیس در بسیاری از نقاط شهر مونیخ مستقر شده‌اند و گزارش شده که پلیس در جستجوی مهاجمان احتمالی دیگر است. سخنگوی پلیس گفته که «تیراندازانی در حال فرار هستند که خطرناکند».

تعقیب حداقل سه مهاجم دیگر از سوی پلیس در جریان است.

رسانه های خبری از بازداشت یک نفر در فرودگاه مونیخ توسط پلیس خبر داده اند. هنوز جزییات بیشتری از این خبر منتشر نشده است.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌ها، ساعت شش عصر به وقت محلی یک فرد مسلح وارد داروخانه‌ای در مرکز خرید المپیا شد و به سوی مردم تیراندازی کرد.

سخنگوی پلیس پیشتر گفته بود، پنج نفر در این حادثه کشته شده‌اند. هنوز از هویت مهاجم خبری منتشر نشده است ولی تلویزیون «سی‌ان‌ان» فیلمی آماتوری از پشت بام مرکز خرید المپیا پخش کرد که مظنون احتمالی به تیراندازی می‌گوید: «من آلمانی هستم، من از آلمان هستم».

سخنگوی پلیس نیز گفته است نشانه ای دال برای اقدام تروریستی از سوی اسلامگرایان در دست نیست.

پلیس آلمان این حمله را «مظنون به اقدامی تروریستی» دانسته بود.

رسانه‌های آلمان پیشتر آمار بیشتری از کشته‌ها منتشر کرده‌ بودند. خبرگزاری رویترز از قول روزنامه آلمانی «مونیخ آبنزایتونگ» خبر داده بود که در این تیراندازی دستکم ۱۵ نفر جان باخته‌اند.

تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهند که چندین آمبولانس در محل حاضر شده‌اند.

به گزارش رویترز، پلیس مونیخ در صفحه فیسبوک خود خبر داده که به گزارش شاهدان عینی، سه نفر مختلف را که مسلح بوده‌اند، دیده‌اند.

روزنامه بیلد گزارش داده که مهاجم مسلح قبل از فرار به سمت ایستگاه مترو که در نزدیکی این مرکز خرید بود، به سمت شماری از مردم تیراندازی کرد.

همزمان گزارش شده در نقاط دیگر شهر مونیخ نیز صدای تیراندازی شنیده شده ولی این گزارش‌ها هنوز تایید نشده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دولتی گزارش داده که وزیر کشور آلمان برای تعطیلات به آمریکا رفته و هم اکنون در هواپیما است و معلوم نیست که به کشور برگردد.

این خبرگزاری همچنین گزارش داده که کارکنان مرکز خرید المپیا همچنان در این محل محبوس هستند.

یکی از کارکنان که نخواست نامش فاش شود تلفنی به رویترز گفته است: «تیراندازی زیادی صورت گرفت، نمی‌توانم بگویم چه مقدار، ولی خیلی زیاد بود».

وی افزوده است: «همه کسانی که بیرون از مرکز خرید بودند به درون آن هجوم آوردند و من تنها یک نفر را در طبقه همکف دیدم که به شدت زخمی شده بود که قطعا زنده نخواهد ماند».

مسوولان امور حمل و نقل مونیخ گفته‌اند که حرکت شماری از اتوبوس‌ها، قطارها و خطوط تراموا را به حال تعلیق در آورده‌اند. فعالیت مترو نیز متوقف و ایستگاه مرکزی قطار مونیخ هم از مردم تخلیه شده است.

بزرگراه‌های شمال مونیخ نیز بسته شده‌اند و پلیس از مردم خواسته است که از آنها خارج شوند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در واکنش به حمله مونیخ گفته است که ما همراه مردم مونیخ و آماده کمک به آنها هستیم.

حادثه روز جمعه سه روز پس از حمله یک نوجوان افغان ۱۷ ساله با چاقو و تبر به مسافران یک قطار در شهر وورتسبورگ در جنوب آلمان صورت می‌گیرد که چندین زخمی برجای گذاشت.

پلیس این مهاجم را به قتل رساند.

گروه حکومت اسلامی، داعش، مسوولیت آن حمله را به عهده گرفت. پلیس آلمان نیز از محل اقامت مهاجم پرچم این گروه را پیدا کرد.

استادیوم المپیک مونیخ که تیراندازی در نزدیکی آن صورت گرفته، محلی است که چریک‌های فلسطینی در سال ۱۹۷۲ با حمله به آن ۱۱ ورزشکار اسرائیلی را به گروگان گرفته و سپس کشتند.

مونیخ از مراکز مهم تجاری و صنعتی آلمان است و سال گذشته یکی از نقاط اصلی ورود مهاجران و پناهجویان از دیگر نقاط اروپا به آلمان در جریان بحران پناهجویان بود که شمار آنها از مرز یک میلیون نفر گذشت.

XS
SM
MD
LG