لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

یک روز عزای عمومی و ۱۰ روز ممنوعیت تجمع در پی حمله انتحاری کابل


اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در واکنش به حمله انتحاری روز شنبه در کابل، اعلام یک روز عزای عمومی کرد و وزارت کشور افغانستان هم از ممنوعیت تجمعات عمومی در ۱۰ روز آینده خبر داد.

میزان کشته‌های حمله انتحاری روز شنبه در کابل که گروه داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته، به ۸۰ تن رسیده است و منابع رسمی همچنین از افزایش شمار مجروحان این حادثه به ۲۳۱ تن خبر می‌دهند.

در واکنش به این حمله مرگبار، اشرف غنی، در افغانستان یک روز عزای عمومی اعلام کرد و وعده داد که انتقام این حمله را از عاملان آن خواهد گرفت.

او همچنین گفت که از دادستان کل خواسته است تا کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی این حادثه تشکیل دهد.

حمله انتحاری روز شنبه در کابل در شرایطی صورت گرفت که شمار قابل توجهی از شهروندان هزاره در حال برگزاری یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز در پایتخت بودند.

این راهپیمایی در راستای اعتراض‌هایی بود که در هفته‌های اخیر و با هدف منتفع شدن شهروندان ولایت هزاره‌نشین بامیان پروژه انتقال برق ترکمنستان به پاکستان از طریق این ولایت بر قرار بود.

با این حال پس از این حمله انتحاری وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که برگزاری هر گونه تجمعی در ۱۰ روز آینده در این کشور ممنوع خواهد بود.

حمله انتحاری کابل واکنش‌های بین‌المللی را نیز به دنبال داشته است.

در آمریکا، کاخ سفید اعلام کرد که به «شدیدترین شکل ممکن» این حمله را محکوم می‌کند.

سخنگوی کاخ سفید در این زمینه تأکید کرد که آنچه این حمله «شرم‌آور» را بیشتر «نفرت‌انگیز» می‌کند، آن است که این حمله مردمانی را که در یک راهپیمایی صلح‌آمیز شرکت داشتند، هدف گرفته است.

کرملین، کاخ ریاست جمهوری روسیه، هم از ابراز همدردی ولادیمیر پوتین با رئیس‌جمهور و مردم افغانستان خبر داد.

فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان نیز ضمن ابراز همدردی با بازماندگان این حمله انتحاری، آن را به شدت محکوم کرد.

در ایران نیز سخنگوی وزارت خارجه، بهرام قاسمی، اعلام کرد که کشته شدن انسان‌های بی‌گناه به هر بهانه‌ای محکوم است و «ما به شدت این حادثه را محکوم می‌کنیم».

XS
SM
MD
LG