لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

وزارت خارجه ایران: پدران واقعی داعش از حادثه مونیخ سوءاستفاده می‌کنند


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران «سوء استفاده» رسانه‌های برخی کشورهای منطقه از هویت ایرانی-آلمانیِ عامل تیراندازی مونیخ، برای اتهام زنی به «جامعه ایرانی» را «جنگ روانی» خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی شامگاه شنبه، ۲ مرداد، تاکید کرد که «پدران واقعی القاعده، داعش و طالبان می‌خواهند برای کمرنگ کردن پرونده سیاه خود به چنین اتهامات و سخنان بی‌اساسی تکیه کنند».

وی همچنین از پرداختن رسانه‌ها «به خصوص رسانه‌های منطقه» به موضوع «ادعایی» ایرانی بودن شخص تیرانداز حادثه مونیخ و «نپرداختن به اصل این ماجرا» انتقاد کرد.

آقای قاسمی گفت: «این یک جنگ روانی است که توسط رسانه‌های برخی کشورهای خاص که ما به آنها پدران واقعی القاعده، داعش و طالبان می گوییم، صورت می‌گیرد و آنها می‌خواهند برای کمرنگ کردن پرونده سیاه خود به چنین اتهامات و سخنان بی‌اساسی تکیه کنند».

وی اضافه کرد: «البته هیچ کس این اتهامات را باور نخواهد کرد و وضعیت جامعه ایرانی در همه دنیا کاملا مشخص و روشن است و ایرانی‌ها جز بهترین اقشار در جوامع خارجی هستند».

مسئولان جمهوری اسلامی ایران، از عربستان سعودی به عنوان «حامی اصلی» تروریسم در منطقه از جمله حامی گروه حکومت اسلامی (داعش) نام می‌برند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در واکنش به اعلام هویت ایرانی-آلمانیِ عامل حادثه مونیخ نیز گفت که این فرد «آلمانی و متولد مونیخ بوده و برخی رسانه‌ها از دورگه بودن شخص تیرانداز و مشکلات روانی وی خبر داده بودند که ما هنوز اطلاع دقیقی در این خصوص نداریم».

وزیر کشور آلمان اعلام کرده که علی سنبلی، عامل تیراندازی روز جمعه در مونیخ که ۹ نفر را کشت و ۲۷ نفر را زخمی کرد، برای سرویس‌های امنیتی این کشور شناخته‌شده نبوده و ارتباطی بین او و تروریسم بین‌المللی دیده نمی‌شود.

درهمین حال مقام‌های پلیس آلمان نیز گفته‌اند که او تحت معالجات روانی قرار داشته است.

با این حال براساس گزارش‌ها، ساعاتی پس از انتشار گزارش‌ها درباره هویت ایرانیآلمانیِ این فرد، تعداد زیادی از کاربران توئیتر از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مطالبی ضد ایرانی را منتشر کردند.

درهمین حال روزنامه دولتی ایران نوشت که این کاربران بیشتر از کشور عربستان سعودی بوده و با هشتک‌هایی چون «اجراکننده حمله مونیخ ایرانی است» و «ایران چهره اسلام را تحریف کرده است» مطالب خود را منتشر می‌کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران حادثه مونیخ را محکوم کرده و با ملت و دولت آلمان ابراز همدردی کرده است.

XS
SM
MD
LG