لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

رئیس کمیته ملی حزب دمکرات آمریکا در پی افشاگری ویکی‌لیکس کناره‌گیری کرد


دبی واسرمن شولتز
دبی واسرمن شولتز

در آستانه برپایی گردهمایی سراسری حزب دمکرات برای معرفی نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری، دبی واسرمن شولتز، رئیس کمیته ملی حزب، به دلیل افشاگری اخیر ویکی‌لیکس از سمت خود کناره‌گیری کرد.

افشاگری وب‌سایت ویکی‌لیکس حاکی از آن است که در ایمیل‌های رد و بدل شده میان برخی اعضای این کمیته، آنها در تلاش بودند از باورهای فکری برنی سندرز، در جریان رقابت‌های درون‌حزبی میان او و هیلاری کلینتون، علیه آقای سندرز استفاده کنند.

خود آقای سندرز در واکنش گفته خانم واسرمن شولتز تصمیم درستی برای آینده حزب دمکرات گرفته است: «رهبری حزب باید در جریان روند انتخاب نامزد درون‌ِ حزب، مستقل باقی بماند، آنچه در روند رقابت‌های سال ۲۰۱۶ رخ نداد».

آقای سندرز از نامزدی هیلاری کلینتون حمایت کرده است. او در روز آغاز گردهمایی سراسری حزب، که انتظار می‌رود کلینتون در آن به عنوان رقیب دونالد ترامپ معرفی شود، همراه میشل اوباما از سخنرانان نخست این مراسم است.

گردهمایی دمکرات‌ها از روز دوشنبه به وقت آمریکا آغاز می‌شود و مانند گردهمایی پیشین توسط جمهوری‌خواهان، چهار روز طول خواهد کشید.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که افشاگری اخیر ویکی‌لیکس می‌تواند ضربه‌ای به کازار هماهنگ دمکرات‌ها برای رقابت با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه باشد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید در عین حال کارزار خانم کلینتون این احتمال را مطرح کرده‌است که افشاگری وب‌سایت ویکی‌لیکس، با کمک روسیه، در حمله به ایمیل‌های حزب دمکرات صورت گرفته باشد.

هیلاری کلینتون در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفته هیچ‌یک از ایمیل‌ها را نخوانده و در عین حال معتقد است تلاش برای استفاده از باورهای مذهبی یا فکری سندرز علیه او، کاری «اشتباه و غیرقابل‌قبول» بود.

دونالد ترامپ، در جریان سخنرانی در مراسم پذیرش نامزدی حزب جمهوری‌خواه، گفته بود هواداران برنی سندرز، رای‌دهندگان بالقوه به او هستند. برنی سندرز گفته هدف اصلی آن است که ترامپ به کاخ سفید راه پیدا نکند.

XS
SM
MD
LG