لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

اوباما تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات آمریکا را «محتمل» دانست


رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه هکرهای روسی به اطلاعات دولتی و خصوصی آن کشور دستبرد زده‌اند، و نیز ستایش دونالد ترامپ از ولادیمیر پوتین، این احتمال را مطرح کرده‌است که مسکو در تلاش برای دخالت در انتخابات پیش‌روی آمریکا است.

در هشتم نوامبر، مردم ایالات متحده در انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور شرکت می‌کنند، تا از میان دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، یکی را راهی کاخ سفید کنند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

درست در آستانه برپایی همایش سراسری حزب دمکرات برای معرفی کلینتون به عنوان نامزد اصلی این حزب، وب‌سایت ویکی‌لیکس، که موسس آن جولیان آسانژ از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی تحت تعقیب است، دست به انتشار ایمیل‌های برخی اعضای حزب دمکرات زد.

این ایمیل‌ها نشان می‌دهند که گروهی از چهره‌های حزب در تلاش بودند با استفاده از باورهای فکری برنی سندرز، رقیب درون‌حزبی کلینتون، از محبوبیت او بکاهند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش تازه‌ای می‌گوید آسانژ، هفته‌ها پیش از انتشار ایمیل‌ها، به‌تاکید گفته بود قصد دارد به کارزار کلینتون ضربه بزند. کلینتون از حمایت اوباما برخوردار است و موسس ویکی‌لیکس بارها دولت آمریکا به رهبری اوباما را هدف قرار داده‌است.

آسانژ در مصاحبه‌ای که شش هفته پیش با یک شبکه بریتانیایی کرده بود خبر از دسترسی به ایمیل‌هایی در ارتباط با کلینتون داده بود. او در عین حال تاکید کرده بود «ضربه‌زدن» به کارزار کلینتون، برای او «از نظر شخی هم مهم است». با این همه این ایمیل‌ها، یک ماه و نیم بعد، درست در آستانه برپایی نشست حزب دمکرات منتشر شدند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه پنجم مرداد ماه خود با شبکه ان‌بی‌سی می‌گوید «می‌دانم که کارشناسان این موضوع (هک شدن ایمیل‌ها) را به روس‌ها نسبت می‌دهند».

او افزوده آنچه مشخص است این است که روس‌ها هم سیستم‌های دولتی و هم سیستم‌های خصوصی را در آمریکا هک کرده‌اند.

آسانژ خود در واکنش به این مسئله گفته «شاهد قطعی برای اثبات این موضوع وجود ندارد».

اوباما در بخش دیگری از مصاحبه خود از بیان مستقیم انگیزه‌هایی که پشت دستبردهای اطلاعاتی‌ست خودداری کرده، اما می‌گوید «آنچه می‌دانیم این است که دونالد ترامپ، موکدا ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) را ستایش کرده‌است».

نامزد حزب جمهوری‌خواه، یک روز پیش از سخنان اوباما، ضمن رد اتهامات در مورد کمک غیرمستقیم روسیه به کارزار او علیه هیلاری کلینتون، در عین حال طی یک سخنرانی انتخاباتی گفته بود: بهتر نیست با روسیه برای نابودی «داعش» متحد شویم؟

طی یک سال گذشته نیز ترامپ در مواردی از پوتین ستایش کرده است. همچنین گزارش‌ها حاکی‌ست که میشل فلین، یکی از مشاوران ارشد او در امور نظامی، در دسامبر گذشته با پوتین شام خورده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال پلیس فدرال آن کشور «اف‌بی‌آی» را مستقیما مسئول پی‌گیری همه تهدیدهای سایبری کرده است و در حکمی که پنجم مرداد ماه صادر کرد به دولت فدرال امکانات گسترده‌تری را در زمینه مقابله با حملات در فضای مجازی داد.

XS
SM
MD
LG