لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

اوباما: با انتخاب کلینتون امنیت آمریکا و صلح جهانی ممکن خواهد بود


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در حمایت از هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات در انتخابات پیش‌رو سخنرانی کرد و گفت، آمریکا «پر از رشادت، خوش‌بینی و ابتکار است»، مردمان و فرهنگ‌هایی از سراسر جهان دارد و کلینتون «شایسته‌ترین کسی‌ست که می‌تواند» رئیس‌جمهوری شود.

اوباما در جریان گردهمایی ملی حزب دمکرات گفته‌است: تا زمانی که در دفتر ریاست‌جمهوری ننشسته باشی، «نمی‌دانی مدیریت بحران‌های جهانی چگونه است و [نمی‌دانی معنی] فرستادن جوانان به جنگ چیست». او سپس افزوده «اما هیلاری در این دفتر بوده، او بخشی از تصمیم‌هایی که گرفته شده، است».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به گفته رئیس‌جمهوری ایالات متحده «مطمئنا هیچ مرد یا زنی برای نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا، شایسته‌تر از هیلاری کلینتون نیست».

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر نیز از نامزدی کلینتون حمایت کرده بود و در گردهمایی انتخاباتی او در میانه تیر ماه هم او را «شایسته‌ترین» فرد در مقام ریاست‌جمهوری در سال آینده نامیده بود.

اوباما می‌گوید، من بیشتر از هر زمانی در مورد آینده آمریکا خوشبین هستم. او در توضیح به ایجاد شغل‌های تازه، خدمات بیمه‌ای، افزایش تولید، بازگرداند نیروهای نظامی آن کشور به آمریکا، توافق اتمی با ایران یا احیای روابط با کوبا اشاره کرده‌است.

او تاکید کرده که هنوز باید کارهایی انجام داد، تا آمریکا در امنیت بیشتری و جهان در صلح بیشتری باشد و در این مورد انتخابات هشتم نوامبر تصمیم می‌گیرد.

اوباما انتخابات پیش‌رو را یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های آن کشور توصیف کرده‌است.

اوباما می‌گوید، او آمریکایی‌ها را با هر دیدگاه، تمایل حزبی و از هر تباری و نژادی و توانایی دیده‌است که به آمریکا به عنوان «کشوری عالی»، اعتقاد دارند و می‌افزاید کلینتون کسی‌ست که می‌تواند رئیس‌جمهوری این کشور باشد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از سخنرانی خود، مستقیما از دونالد ترامپ نیز نام برد. پس از نخستین جمله، گروهی از حاضران به هو کردن نامزد جمهوری‌خواه پرداختند، اما اوباما از حاضران خواست «هو» نکنند.

او سپس گفت ترامپ هفت سال بدون هیچ اهمیت به نیروی کاری که برایش فعالیت کرده، پول در آورده‌است و چنین کسی نمی‌تواند رئیس‌جمهوری آمریکا باشد.

به گفته اوباما هیلاری کلینتون در جهان محترم شمرده می‌شود؛ او بدون نیاز به بازگرداندن شکنجه و ممنوعیت ورود باورمندان به یک مذهب به آمریکا، داعش را از میان بر می‌دارد. این سخنان اشاره‌ای به برخی شعارهای تبلیغاتی آقای ترامپ دارد.

او به انتقاد از ترامپ ادامه داده و گفته ترامپ از صدام حسین ستایش می‌کند و از متحدان آمریکا انتقاد. رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به شعار ترامپ که «دوباره آمریکایی عالی بسازیم» می‌گوید چیزی که این کشور را «عالی» می‌کند، پایبندی آن کشور به تعهدات و متحدانش است.

به گفته اوباما، ترامپ شعار می‌دهد ولی هیچ برنامه‌ای ندارد و تنها به نفرت‌پراکنی می‌پردازد.

باراک اوباما از هواداران برنی سندرز نیز ستایش کرده و می‌گوید برای ایجاد برابری در جامعه، همه باید مانند هواداران برنی سندرز، باشند. او می‌گوید برای تغییر، نه فقط در جریان انتخابات، بلکه همواره باید به عنوان یک شهروند تلاش کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید آنچه آمریکا را در جهان مثال‌زدنی می‌کند، این است که این کشور می‌تواند، هنر، فرهنگ یا غذایی از سراسر جهان را بگیرد، مردمی از همه تبارها در ارتش آن خدمت کنند و مردمانی از همه جهان در آن به کار و فعالیت مشغول باشند. به گفته اوباما، کلینتون به چنین آمریکایی اعتقاد دارد.

اوباما در پایان سخنرانی خود گفت: بیایید با کمک همدیگر، تسلیم ترس نشویم و به هیلاری کلینتون در انتخابات پیش‌رو رای دهیم.

در پایان سخنان اوباما، هیلاری کلینتون نیز ناگهان روی صحنه آمد و رئیس‌جمهوری آمریکا و نامزد حزب دمکرات در برابر ابراز احساسات هوادران، دقایقی را در محل ماندند و برای آنها دست تکان دادند.

در جریان سخنرانی‌های ۶ام مرداد ماه در گردهمایی ملی حزب دمکرات، جو بایدن، معاون اوباما نیز از هیلاری کلینتون حمایت کرد.

بایدن که زمانی احتمال می‌رفت خود وارد رقابت‌های درون‌حزبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری شود، گفته است «همه می‌دانند هیلاری کلینتون باهوش است. او آدم محکمی‌ست. اما من (این را هم) می‌دانم که کلینتون شدیدا علاقه‌مند است؛ هیلاری را می‌شناسم، او درک می‌کند. او می‌فهمد».

بایدن
بایدن

بایدن از دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، نیز شدیدا انتقاد کرده و می‌گوید ترامپ «هیچ درکی از طبقه متوسط ندارد. مطلقا هیچ درکی. و تمام.»

به گفته معاون اوباما «هرگز در تاریخ آمریکا پیش نیامده که نامزد یکی از احزاب اصلی این‌مقدار در برابر امنیت ملی کشور ناکارآمد باشد».

آقای بایدن پیش از این گفته بود که در جریان کارزار انتخاباتی کلینتون، در کنار او خواهد بود و از او تا لحظه رای‌گیری حمایت خواهد کرد.

لنی کراویتز یکی از کسانی بود که در گردهمایی حضور داشت و به اجرای موسیقی پرداخت
لنی کراویتز یکی از کسانی بود که در گردهمایی حضور داشت و به اجرای موسیقی پرداخت

از دیگر سخنرانان مراسم روز چهارشنبه، مایکل بلومبرگ، از چهره‌های پیشین حزب جمهوری‌خواه بود که او نیز از کلینتون حمایت کرده و گفته است زمانی که دونالد ترامپ اعلام کرد می‌خواهد رئیس‌جمهوری آمریکا شود، با خودش فکر کرد «خدا به ما کمک کند!».

لئو پانتا، رئیس پیشین سی‌آی‌ای و تیم کین، همراه انتخاباتی کلینتون، از دیگر سخنرانان سومین روز گردهمایی بودند.

پیش از گردهمایی ملی حزب دمکرات، گردهمایی جمهوری‌خواهان برگزار شده بود؛ دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، بخش عمده سخنرانی خود در زمان پذیرش نامزدی را به انتقاد از هیلاری کلینتون و نیز دولت باراک اوباما اختصاص داد.

او در آن سخنرانی‌اش بر گفته‌های قبلی خود در مورد لزوم کشیدن دیوار در مرز با مکزیک یا توقف کامل مهاجرپذیری از کشورهایی که «سابقه تروریسم» دارند تاکید کرد، مجددا خواستار دریافت پول بیشتری از متحدان آسیایی آمریکا برای حمایت از آنها شد و به انتقادهای قبلی خود از ناتو و تقبل بیشترین هزینه‌ها از سوی آمریکا در این پیمان نظامی اشاره کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هشتم نوامبر برگزار می‌شود. رئیس‌جمهوری بعدی ایالات متحده از ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی کار خود را آغاز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG