لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

حوثی‌ها و صالح «دولت» ائتلافی تشکیل دادند؛ «پایان» مذاکرات صلح یمن


گروهی از افراد یکی از قبایل متحد حوثی‌ها
گروهی از افراد یکی از قبایل متحد حوثی‌ها

دولت یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی می‌گوید پس از اعلام ائتلاف میان شورشیان حوثی و هواداران رئیس‌جمهوری پیشین یمن برای اداره آن کشور، مذاکرات صلح سازمان ملل نیز پایان یافته‌است.

سازمان ملل متحد اقدام به برپایی گفت‌وگوهایی میان طرف‌های درگیر در یمن کرده بود که در کویت جریان داشت. طی این زمان آتش‌بس نه‌چندان مداومی نیز در آن کشور برقرار شده بود.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت حوثی‌ها در مذاکرات، هفتم مرداد ماه در پیامی توئیتری گفت توافق بین شورشیان و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پشین یمن، برای تشکیل شورایی که اداره کشور را برعهده می‌گیرد، «به روی همه باز است». به گفته او «کسانی که از خشونت‌ها حمایت می‌کنند، فرصت دارند تا رویکرد خود را تغییر داده و به این توافق ملی بپیوندند».

در همان زمان عبدالعزیز جبیری، معاون هادی در گفت‌وگویی با یک شبکه اماراتی این اقدام حوثی‌ها و صالح را «پیامی برای جهان حاکی از عدم آمادگی آنها برای صلح در یمن» توصیف کرد.

اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن، نیز این اقدام را «نقض آشکار» قطعنامه ی ۲۲۱۶ شورای امنیت توصیف کرده‌است.

قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد از حوثی‌ها و متحدانشان می‌خواهد سلاح خود را زمین گذاشته و از شهرهای یمنی که تصرف کرده‌اند، عقب‌نشینی کنند. در عین حال از شورشیان خواسته شده از دست زدن به اقدامی که گذار سیاسی در آن کشور را به خطر می‌اندازد، دوری کنند.

در نهایت معاون دفتر ریاست‌جمهوری یمن اعلام کرد «مذاکرات کاملا به پایان رسیده‌است».

جنگ و بحران در یمن دو سال است که ادامه دارد؛ پس از آنکه شورشیان، عبد ربه منصور هادی را مجبور به ترک قدرت و در نهایت اقامت در عربستان کردند. ائتلافی به رهبری عربستان سعودی نیز وارد این بحران شده و حملاتی هوایی را علیه حوثی‌ها انجام می‌دهد.

شورشیان حوثی از حمایت ایران برخوردار هستند.

از زمانی که ائتلاف به رهبری عربستان وارد نبردهای داخلی یمن شده است، بیش از شش هزار و چهارصد نفر کشته شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها شمار قابل توجهی از قربانیان غیرنظامی هستند.

در عین حال عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، در پنجم مرداد ماه در سخنانی از سیاست‌های ایران در حمایت از حوثی‌ها انتقاد و تهران را متهم به تلاش برای «تغییر هویت عربی یمن» کرد.

روابط ایران و عربستان، که از دو طرف مخالف در نبردهای یمن حمایت می‌کنند، با تنش‌های شدیدی روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG