لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

رئیس تشکیلات فلسطینی با مریم رجوی دیدار و گفت‌وگو کرد


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، و مریم رجوی رئیس شورای ملی مقاومت از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی، روز شنبه نهم مرداد در پاریس دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند و محور این رایزنی بحران‌های منطقه‌ای عنوان شده است.

علاوه بر پایگاه‌های خبری وابسته به سازمان مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت، این خبر در رسانه‌های عربی بازتاب گسترده‌ای داشته، و از جمله خبرگزاری فلسطین الحره نزدیک به تشکیلات خودگردان فلسطینی و سایت ایلاف، گزارش‌های مفصلی درباره این دیدار منتشر کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، بحران‌های جاری در خاورمیانه و طرح‌های صلح برای پایان دادن به مناقشه فلسطین، از جمله محورهای گفت‌وگو بود.

آقای عباس که بعد از ظهر شنبه در پاریس با وزیران خارجه آمریکا و فرانسه دیدار و گفت‌وگو داشت، در دیدار با خانم رجوی بر ضرورت مبارزه با تندروی دینی و تروریسم تأکید کرده و او را در جریان ابتکار عمل فرانسه برای پیش‌برد روند صلح فلسطین قرار داده است.

مریم رجوی نیز در گفت‌وگو با محمود عباس «نظام جمهوری اسلامی» را عامل اصلی «تفرقه، بنیادگرایی و تروریسم»‌ در منطقه به ویژه عراق، سوریه، لبنان، یمن و همچنین فلسطین خوانده و گفته است که رژیم ایران به دلیل بحران‌هایی که در آن گرفتار است، «در نهایت ضعف به سر می‌برد و بیش از همیشه شکننده و آسیب‌پذیر است».

او واکنش‌های مقام‌ها و رسانه‌ای ایران به نشست اخیر شورای ملی مقاومت در پاریس را «هیستیرک» توصیف کرده و نتیجه گرفته که «این واکنش‌ها نشان می‌دهد که نظام ایران بسیار از همبستگی مردم ایران و مقاومت با ملت‌های منطقه، بسیار بیمناک است».

نشست سالانه شورای ملی مقاومت ۱۹ تیرماه در پاریس برگزار شد و رسانه‌های عربی از حضور هزاران تن از هواداران این تشکل در نشست پاریس خبر دادند.

در این نشست چهره‌هایی از کشورهای مختلف سخنرانی کردند که ترکی الفیصل شاهزاده سعودی و رئیس اسبق سازمان اطلاعات این کشور یکی از آن‌ها بود.

نشست پاریس با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شد و از جمله سخنگوی سپاه پاسداران و یک مقام وزارت خارجه ایران،‌ ضمن اعتراض به حضور ترکی الفیصل، در این نشست، آن را نشانه «مشارکت» حکومت سعودی در اقدامات به گفته آنان «تروریستی» گروه مجاهدین خلق دانستند.

XS
SM
MD
LG