لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

وزارت دفاع اسرائیل در واکنش به اوباما: برجام به اندازه توافق با هیتلر خطر دارد


وزارت دفاع اسرائیل به تازگی تحت سرپرستی آویگدور لیبرمن قرار گرفته است
وزارت دفاع اسرائیل به تازگی تحت سرپرستی آویگدور لیبرمن قرار گرفته است

ساعاتی پس از آنکه رییس جمهوری آمریکا در دفاع دوباره از برجام گفت ارزیابی اسرائیل نیز این است که ایران به تعهدات خود بر اساس این توافق پایبندی کامل نشان داده است، وزارت دفاع اسرائیل برجام را به «توافق مونیخ» (توافق با هیتلر) تشبیه کرد.

اسرائیل سر سخت‌ترین مخالف مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران بود و برجام را نیز «اشتباه تاریخی» نامید اما ارتش اسرائیل در چند گزارش در یکسال اخیر تایید کرده است که ایران همه تعهدات خود را بر اساس برجام عملی کرده است.

باراک اوباما پنجشنبه چهاردهم مرداد در کاخ سفید گفت، ارتش و نهادهای امنیتی اسرائیل نیز فواید برجام را تایید می کنند.

نشست خبری باراک اوباما در واکنش به جنجال ایجاد شده در آمریکا در پی انتشار گزارش مربوط به اقدام واشینگتن در استرداد چهار صد میلیون دلار از پول‌های ایران، گفت برجام توافقی خوب بود و اسرائیل نیز به این باور رسیده است که وضع امنیتی خاورمیانه را بهبود بخشیده است.

اما وزارت دفاع اسرائیل مدعی شد که برجام «خطراتی» به اندازه «توافق مونیخ» دارد.

«توافق مونیخ» در سال ۱۹۳۸ میان ایتالیا، فرانسه و بریتانیا با آدولف هیتلر، بخش‌های آلمانی نشین چکسلواکی را به آلمان نازی داد اما یکسال پس از آن، هیتلر با حمله به لهستان موجب آغاز جنگ جهانی دوم شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزارت دفاع این کشور که به تازگی تحت سرپرستی آویگدور لیبرمن قرار گرفته، در بیانیه خود گفته است «ثابت خواهد شد که توافق با ایران یک اشتباه بوده است».

در همین حال، روزنامه هاآرتص جمعه پانزدهم مرداد خبر داد که دفتر نخست وزیری اسرائیل نیز در بیانیه جداگانه‌ای تلاش کرد که آسیب وارده به مناسبات با آمریکا را کم کند، و تاکید کرد که «آمریکا بزرگ‌ترین همپیمان اسرائیل است».

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل، نتانیاهو در سخنرانی سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، «لازم است که همه، موافقان و مخالفان توافق هسته ای، همکاری کنند تا سه هدف بدست آید؛ اطمینان یافت که ایران این توافق را نقض نمی کند؛ با جاه طلبی‌های منطقه‌ای ایران مبارزه خواهد شد؛ و باید تلاش کرد که شبکه جهانی ترور مورد حمایت ایران منهدم شود».

بیانیه دفتر نتانیاهو این را نیز گفته است که دولت اسرائیل «انتظار دارد هدف‌های سه گانه، اساس سیاست مشترک، برای تقویت همپیمانی اسرائیل و آمریکا، هم در دولت باراک اوباما و هم در دولت بعدی آمریکا باشد».

باراک اوباما پنجشنبه در اشاره‌ای تلویحی به نتانیاهو گفته بود، «می خواهم ببینم همه آنهایی که منتظر وقوع فاجعه بودند و می گفتند که آسمان به زمین می افتد حالا بگویند که اشتباه کرده اند...اما می دانیم که این کار را نخواهند کرد».

تنش جدید بین اسرائیل و آمریکا در حالی رخ داده که سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید پنجشنبه چهاردهم مرداد از «پیشرفت جدی» در مذاکرات دو کشور بر سر بسته کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل خبر داد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، دولت اوباما حاضر شده کمک به ارتش اسرائیل برای یک دوره ده ساله را به حدود چهل میلیارد دلار افزایش دهد.

بنیامین نتانیاهو که پیشتر گفته بود مایل به نهایی کردن بسته کمک‌ها بعد از روی کار آمدن رییس جمهوری جدید در آمریکا است، نظر خود را تغییر داده و هیات اسرائیلی را در روزهای گذشته برای قطعی کردن این کمک‌ها به واشینگتن فرستاده بود.

رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند مذاکرات سه روزه هفته گذشته در کاخ سفید به مراحل نهایی رسیده و تنها جزییاتی فنی برای نهایی کردن آن باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG