لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

کودتای نافرجام ترکیه؛ حزب حاکم خودش را «پاکسازی» می‌کند


هواداران اردوغان با پرچم‌های ترکیه و تصویری از رئیس‌جمهوری آن کشور
هواداران اردوغان با پرچم‌های ترکیه و تصویری از رئیس‌جمهوری آن کشور

رهبران حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم بر ترکیه، دستور به پاکسازی اعضای حامی فتح‌الله گولن در این تشکل داده‌اند؛ در پی واکنش‌ها و اقدام‌های زنجیره‌ای پس از کودتای ۲۵ تیر ماه در ترکیه، خبر بازداشت یک شهروند آلمانی نیز تائید شده‌است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی «پاکسازی ضروری در حزب حاکم» با این هدف انجام می‌شود که کسانی که با فتح‌الله گولن، خطیب منتقد رجب طیب اردوغان، ارتباطی دارند، اخراج شوند.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگــــــــــــرام رادیو فردا|

ترکیه جنبش خدمت، که بر پایه تفکرات خطیب ساکن آمریکا شکل گرفته، را یک «گروه تروریستی» می‌داند و دولت آن کشور خود گولن را نیز به «رهبری» کودتا متهم کرده است. گولن اتهام‌های وارد شده را رد کرده‌ و اتهام‌های مشابهی به اردوغان زده‌است.

خبر «پاکسازی» درون حزب حاکم بر آن کشور در زمانی منتشر می‌شود که مقام‌های ترک گفته‌اند جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از آن کشور دیدار خواهد کرد. چنانچه این دیدار انجام شود، نخستین سفر این مقام ارشد آمریکایی به ترکیه پس از کودتای نافرجام در آن کشور است.

رابطه ترکیه و متحدان غربی آن، دچار تنش و بحران شده‌است. کشورهای غربی، از جمله آلمان، فرانسه یا اتریش و نیز سازمان‌های مدافع حقوق بشر در مورد واکنش‌های آنکارا به کودتای نافرجام ابراز نگرانی کرده‌اند.

دولت ترکیه این انتقادها و نگرانی‌ها را رد کرده و در مواقعی نیز شدیدا به آن‌ها واکنش نشان داده‌است؛ وزیر خارجه ترکیه اخیرا در واکنش به انتقادهای اتریش، گفته وین، پایتخت نژادپرستی افراطی‌ست.

در عین حال خبر بازداشت یک شهروند آلمانی که ظاهرا در خانه‌اش کتاب‌هایی در مورد گولن پیدا شده نیز تائید شده‌است.

روزنامه زودویچه زایتونگ می‌گوید سفارت آلمان در آنکارا تلاش کرده با این زن بازداشت‌شده تماس بگیرد، اما موفق نشده‌است.

برلین خبر دستگیری این شهروند را روز جمعه ۱۵ مرداد ماه تائید کرد. اما بازداشت او به چند روز پیش از تائید رسمی آن باز می‌گردد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که زمانی گولن متحد او بود، از قزاقستان خواسته‌است ۳۳ مدرسه که به گفته او با جنبش گولن در ارتباط هستند را تعطیل کند. او به خبرنگاران گفته فهرستی از این مدارس را به دولت قزاقستان داده‌است.

نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، که قرار است به ترکیه سفر کند، گفته ۹۰ هزار نفر در مدارسی که فهرست آن‌ها فرستاده شده، مشغول تحصیل هستند؛ «اگر تروریستی بین آنها باشد، ما به درخواست ترکیه واکنش نشان می‌دهیم».

بیش از ۶۰ هزار نفر از سربازان ارتش، قاضی‌ها، وکیلان، نیروهای پلیس، آموزگاران و کارمندان دولت طی سه هفته گذشته، بازداشت یا از کار برکنار شده‌اند؛ ده‌ها روزنامه‌نگار نیز بازداشت شده و چند شبکه خبری و نشریه توقیف شده‌اند.

XS
SM
MD
LG