لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

درگیری‌های شدید در حلب؛ شورشیان می‌گویند محاصره شکسته شد


خودروی زرهی متعلق به گروه فتح‌الشام در حلب
خودروی زرهی متعلق به گروه فتح‌الشام در حلب

گروهی از شورشیان سوری می‌گویند موفق شده‌اند به محاصره شهر حلب که کنترل آن بین نیروهای دولتی و مخالفان تقسیم شده، خاتمه دهند. رسانه‌های دولتی سوریه این گفته‌ها را رد کرده‌اند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز گفته وضعیت در حال حاضر بسیار سیال است.

محاصره کامل حلب از سوی نیروهای دولتی بشار اسد و متحدان آن‌ها یک ماه است که ادامه دارد. ارتش سوریه در تیر ماه جاده کاستیلو را محاصره کرد و به این شکل دسترسی مناطق تحت کنترل شورشیان به خارج از حلب قطع شد. این موضوع با هشدارهای سازمان‌های بین‌المللی در مورد وضعیت غیرنظامیان در این مناطق همراه بود. سازمان ملل در مورد وضعیت ۳۰۰ هزار تن از شهروندان غیرنظامی حلب که جاده کاستیلو تنها مسیر دسترسی‌شان به غذا و دارو بود، هشدار داده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

پس از آن گروه «فتح‌الشام» که سابقا نامش «جبهه‌النصره» بود به عنوان شاخه‌ای از القاعده شناخته می‌شد، حملات گسترده‌ای را همراه متحدان خود به نیروهای دولتی انجام داد. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه نیز ۱۰ مرداد ماه، گزارش داده بود که حملات تازه، گسترده‌ترین از این دست به نیروهای بشار اسد و شبه‌نظامیانی که از حمایت ایران برخوردار هستند، طی ماه‌های گذشته، به شمار می‌رود.

خود گروه «فتح‌الشام» می‌گوید در حال حاضر محاصره حلب شکسته شده‌است. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک گروه شورشی دیگر نقل کرده است که به محاصره پایان داده شده‌است.

اما رسانه‌های نزدیک به دولت مرکزی سوریه این گزارش‌ها را رد کرده‌اند و می‌گویند ارتش سوریه مناطقی که تحت کنترل گرفته بود را «از شورشیان پس گرفته‌است».

رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده می‌گوید وضعیت سیال است و این وزارت‌خانه در حال حاضر قادر نیست در مورد تحولات نظر تازه‌ای ارائه کند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، می‌گوید درگیری‌های شدید و حملات هوایی سنگین در منطقه، عملا ایجاد یک مسیر انتقالی برای شهروندان غیرنظامی، بین مناطق تحت کنترل شورشیان، را غیر ممکن کرده‌است.

گزارش‌ها حاکی‌ست که درگیری‌های شدیدی برای تصرف آکادمی نظامی «راموسا» در جریان بود یا همچنان جریان دارد. در صورتی‌که شورشیان کنترل این مرکز را در درست گیرند، مناطق غربی حلب که در کنترل نیروهای دولتی‌ست تضعیف می‌شود چرا که جاده جنوبی به سمت حلب را مختل می‌کند. این مرکز در عین حال می‌تواند تامین‌کننده مهمات هم باشد. نیروهای دولتی سوریه طی پنج سال گذشته از این آکادمی نظامی مهم به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی برای آتش‌باری علیه مواضع مخالفان استفاده می‌کردند.

ارتش سوریه در رسانه‌های دولتی آن کشور اعلام کرده، حمله به این آکادمی نظامی دفع شده‌است.

XS
SM
MD
LG