لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

وزیر خارجه اتریش: با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مخالفت می‌کنم


سباستیان کورتز، وزیر امور خارجه اتریش
سباستیان کورتز، وزیر امور خارجه اتریش

سباستیان کورتز، وزیر امور خارجه اتریش، گفت که وی با هرگونه گامی که بخواهد ترکیه را به پیوستن به اتحادیه اروپا نردیک کند، مخالفت خواهد کرد.

آقای کورز در مصاحبه با شماره یکشنبه ۱۷ مرداد روزنامه کوریر اتریش گفت که اگر شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، قرار باشد درباره آغاز دور تازه گفت‌وگوها با ترکیه برای پیوستن به این اتحادیه تصمیم بگیرد، با این مسئله مخالفت خواهد کرد.

مصوبات شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا باید به تایید تمام اعضای این شورا برسد.

اتریش از منتقدان اصلی اروپایی سرکوب‌های اخیر در ترکیه پس از کودتای نافرجام این کشور است.

ترکیه سال‌هاست متقاضی عضویت در اتحادیه اروپاست اما سخنان اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره احتمال بازگشت مجازات اعدام در این کشور، خشم اتریش را برانگیخته است.

به تازگی، کریستیان کرن، صدراعظم اتریش نیز در ارتباط با موضوع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا گفت: «باید با واقعیت مواجه شد؛ مذاکرات برای عضویت {ترکیه} در اتحادیه اروپا در شرایط کنونی، چیزی جز یک امر تخیلی نیست».

آقای کرن تصریح کرد که «استانداردهای دموکراتیک ترکیه، بسیار از آنچه عضویتش {در اتحادیه اروپا} را توجیه کند، دور است».

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که هانس‌پیتر دُسکوزیل، وزیر دفاع اتریش نیز با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به شدت مخالفت کرده است.

آقای دسکوزیل با «دیکتاتوری» توصیف کردن نظام سیاسی ترکیه، گفته که «چنین کشوری جایی در اتحادیه اروپا ندارد».

ترکیه و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر به توافقی دست یافتند که بر مبنای آن، ترکیه برای مقابله با بحران بی‌سابقه پناهجویان به این اتحادیه کمک خواهد کرد و در مقابل، امتیازاتی مانند سفر بدون ویزای شهروندانش به اروپا و تسریع در مذاکرات مربوط به پیوستن به این اتحادیه را به دست می‌آورد.

اما سرکوب وسیع در ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر، با انتقاد اتحادیه اروپا مواجه شده است.

اتریش یکی از مخالفان جدی این سرکوب‌ها است.

صدراعظم اتریش ۱۲ مرداد گفت که گروه‌های تندرو در ترکیه از طریق پیام‌های اینترنتی او را تهدید به مرگ کرده‌اند و افزود که تسلیم این «ارعاب‌ها» نخواهد شد.

در آلمان هم رهبر یکی از احزاب عمده این کشور، رفتار رئیس جمهور ترکیه پس از کودتا را به رفتار نازی‌ها در دهه ۱۹۳۰ تشبیه کرده است.

کریستیان لیندنر، رهبر حزب دموکرات آزاد گفته که رفتار آقای اردوغان، مشابه رفتاری است که آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی، پس از متهم کردن کمونیست‌های آلمان به کودتا، برای تصفیه دولت این کشور انجام داد.

XS
SM
MD
LG