لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

همه‌پرسی در تایلند برای تصویب قانون اساسی تهیه‌شده توسط نظامیان


یک عضو پلیس ویژه انتخابات در تایلند
یک عضو پلیس ویژه انتخابات در تایلند

همه‌پرسی برای تصویب نسخه جدیدی از قانون اساسی که توسط نظامیان تهیه شده، روز یک‌شنبه ۱۷ مرداد در تایلند برگزار شد؛ مخالفان می‌گویند که این همه‌پرسی تضعیف دموکراسی در این کشور را دربر خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز نتایج اولیه این همه‌پرسی نشان می‌دهد که اکثریت آرا به نسخه جدید پیش‌نویس قانون اساسی رأی مثبت داده‌اند.

این همه‌پرسی در حالی برگزار می‌شود که حکومت نظامیان در دوره اخیر از برگزاری نشست و بحث علنی درباره این متن پیشنهادی جلوگیری کرد و حدود صد نفر نیز که در فضای مجازی علیه آن مطلب نوشته بودند، بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، صندوق‌های رای‌گیری از نخستین ساعات یکشنبه هفدهم مرداد در سراسر آن کشور گشوده شده و رهبر نظامیان در شمار نخستین چهره‌هایی بود که رأی خود را به صندوق انداخت.

حکومت نظامیان که ۲۷ ماه پیش در ژوئن ۲۰۱۴ در نتیجه یک کودتا بروی کار آمد، پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور را تهیه و آن را به همه‌پرسی گذاشته‌است.

معترضان به این همه‌پرسی، که نخستین رأی‌گیری در دو سال و سه ماه اخیر است، با هواداری از شخصیت‌هایی مانند یینگلاک شیناواترا نخست وزیر برکنار شده، انجام همه‌پرسی را به منزله تثبیت و دائمی کردن حکومت نظامیان می‌دانند.

مخالفان عمده حکومت نظامیان، که گروه‌های متعددی از جمله گروه‌های معروف به سرخ‌جامگان و زردجامگان هستند، پرایوت چان اوچا فرمانده ارتش را که مسئول دولت در دوره اخیر بوده‌است، به اعمال قدرت نظامی و «باز گذاشتن دست ارتش در برنامه‌های آینده کشور» متهم می‌کنند.

بر اساس پیش‌نویس تهیه شده قانون جدید اساسی تایلند، نهادهای نظامی می‌توانند شریک آتی در اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی کشور باشند.

فرماندهی ارتش می‌گوید در این دوره، فساد سیاستمداران را کنترل کرده و «فاسدان» را از گردونه قدرت کنار گذاشته‌است اما مخالفان می‌گویند، ارتش می‌خواهد با کنترل بیشتر مخالفان، از جمله نمایندگان خود را وارد مجلس سنا کرده و قدرت اعمال نظر ارتش در کار دادگاه‌ها را بیشتر کند.

در همین حال، فرمانده ارتش جمعه «قول» داد که یک سال بعد از این همه‌پرسی، تابستان سال آینده میلادی انتخابات سراسری برگزار کند.

حامیان نظامیان می‌گویند برای ثبات در کشور و جلوگیری از کودتاهای احتمالی آینده، تصویب قانون اساسی پیشنهادشده ضرورت دارد.

این بیستمین قانون اساسی تصویب‌شده در تایلند خواهد بود.

تایلند در دوره اخیر شاهد ناآرامی‌های زیادی در بخش‌های جنوبی این کشور از سوی استقلال‌طلبان بوده است؛ درگیری‌ها و انفجارهای مرگباری در این دوره، وضعیت غیرعادی در این بخش از تایلند برقرار کرده‌است.

تایلند در هشتاد سال اخیر همواره با بحران‌های سیاسی و کودتاهای نظامی پی‌درپی روبه‌رو بوده‌است؛ پادشاه تایلند و خاندان سلطنت در بحران‌های کشور نقشی بی‌طرفانه داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG