لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

آمریکا فروش بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات به عربستان را تصویب کرد


وزارت امور خارجه آمریکا فروش بیش از ۱۳۰ تانک از مدل آبرامز، ۲۰ خودرو زرهی امدادی و سایر تجهیزات نظامی به ارزش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار به عربستان سعودی را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تصویب فروش خودروهای زرهی و تجهیزات مخصوص نیروی زمینی در شرایطی صورت می‌گیرد که عربستان سعودی در راس ائتلاف نظامی کشورهای عربی در خاک یمن در حال جنگ است.

هدف این ائتلاف بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی رییس جمهوری یمن و بازپس گرفتن مناطق تصرف شده از جمله صنعا پایتخت این کشور از حوثی‌های مورد حمایت ایران است.

حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در خاک یمن به خاطر مرگ غیرنظامیان از سوی گروه‌های مدافع حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است.

اداره امنیت همکاری‌های نظامی آمریکا که بر قراردادهای خارجی فروش تسلیحات نظارت می کند، روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد اعلام کرد شرکت جنرال دینامیک طرف اصلی این قرارداد خواهد بود و افزود فروش این تسلیحات با هدف بهبود امنیت یک حکومت دوست در منطقه در راستای امنیت ملی آمریکاست.

این اداره در بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان مجالس قانونگذاری آمریکا اعلام کرد: «فروش این تسلیحات قابلیت نیروی زمینی عربستان برای عملیات مشترک با ارتش آمریکا را افزایش می‌دهد و تعهد آمریکا به امنیت عربستان و نوسازی نیروهای مسلح آن کشور را نشان خواهد داد».

کنگره آمریکا ۳۰ روز فرصت دارد تا این قرارداد را فسخ کند ولی چنین اقدامی بسیار نادر است.

عربستان و کشورهای دیگر ائتلاف که اکثر آنها حکومت‌های منطقه خلیج فارس هستند در مارس ۲۰۱۵ و پس از پیشروی‌های گسترده نیروهای حوثی که باعث شد دولت عبدربه منصور هادی به ریاض تبعید شود عملیات خود را در یمن آغاز کردند.

پس از شکست مذاکرات صلح یمن با میانجیگری سازمان ملل متحد در روز شنبه، به گفته ساکنان صنعا، هواپیماهای عربستان روز سه‌شنبه برای نخستین بار پس از پنج ماه به این شهر حمله کردند.

پزشکان می‌گویند بر اثر حمله هوایی به یک کارگاه تولید چیپس سیب زمینی در شهر صنعا ۹ غیرنظامی کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در ماه ژوئن از مجمع عمومی سازمان ملل خواستند تا زمانی که کشتار غیرنظامیان یمنی بر اثر حملات عربستان و کشورهای متحد آن متوقف نشود عضویت این کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را معلق کند.

XS
SM
MD
LG