لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

گزارش سال ۲۰۱۵ آمریکا درباره آزادی‌های دینی؛ «۳۸۰ تن از اقلیت‌های مذهبی در ایران زندانی هستند»


وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ مرداد گزارش سالانه درباره آزادی‌های دینی در جهان را منتشر کرد که در آن همچون سال‌های پیش در مورد ادامه محدودیت‌های تحمیلی به اقلیت‌های مذهبی در کشورهای گوناگون و از جمله ایران تاکید شده است.

گزارش دولت آمریکا در مورد ادامه محدودیت‌های تحمیلی به اقلیت‌های مذهبی در کشورهای گوناگون و از جمله ایران به موارد مستندی تکیه کرده است ولی در آغاز به تداوم تعصب دینی و مذهبی در گوشه و کنار جهان اشاره کرده و می‌گوید تمامی کشورها متعهدند که آزادی دینی و باورهای مذهبی مردم را محترم بشمارند.

آنتونی بلینکن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، در یک نشست مطبوعاتی، گزارش سال ۲۰۱۵ میلادی در مورد وضعیت آزادی مذاهب در جهان را با ماجرای کشتار بی‌رحمانه یک شهروند ۱۹ ساله افغان به نام «فرخنده ملک‌زاده» از سوی عده‌ای از افراد متعصب در کابل آغاز کرد و موارد دیگری از نقض آزادی‌های مذهبی در پاکستان، عربستان و سودان را برشمرد و در همان حال به نقش بازیگران غیردولتی مانند گروه حکومت اسلامی در سرکوب انسان‌های معتقد به باورهای دیگر تاکید کرد.

آقای بلینکن گفت: «پیش از این، گزارش‌های وزارت خارجه آمریکا به اقدامات دولت‌ها منحصر می‌شد ولی اکنون گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده، الشباب و بوکوحرام نیز به جرگه ناقضان بزرگ آزادی‌های مذهبی اضافه شده‌اند».

در بخش مربوط به محدودیت‌های دینی و مذهبی در ایران، گزارش وزارت خارجه آمریکا نخست به اعدام بیست تن به اتهام محاربه با خدا اشاره کرده و می‌گوید که از جمله این اعدام شدگان، ایرانیان کُرد سنی مذهب بوده‌اند.

علاوه بر این، تعداد دیگری از زندانیان سنی که در میان آنها روحانیون این مذهب نیز وجود دارند در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می‌برند.

گزارش دولت آمریکا به نقل از مرکز اسناد حقوق بشر ایران می‌گوید که تا پایان سال گذشته میلادی، دستکم ۳۸۰ تن از اقلیت‌های مذهبی در زندان‌های جمهوری اسلامی زندانی بوده‌اند که حدود ۲۵۰ تن از آنان سنی مذهب، ۸۲ تن بهایی، ۲۶ تن نوکیشان مسیحی و ۱۶ تن صوفی و دو تن زرتشتی هستند.

وزارت امور خارجه آمریکا از قول نمایندگان آیین بهایی در گزارش سالانه خود گفته است که دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان از مجالس مذهبی بهاییان و فعالیت معمولی نهادهای آنان جلوگیری می‌کند، باورمندان بهایی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و مالکیت آنها بر املاک‌شان را به رسمیت نمی‌شناسد.

در این گزارش همچنین در مورد مسیحیان و بویژه نوکیشان مسیحی از قول ایرانیان تبعیدی آمده است که آزار و دستگیری این نوکیشان در سطح نامتناسبی اعمال می‌شود.

آنتونی بلینکن ضمن ارائه گزارش سالانه مربوط به وضعیت آزادی‌های دینی و مذهبی در جهان طی سال گذشته تاکید کرد که ایالات متحده قاطعانه به آزادی مذهبی برای تمام مردم اعتقاد دارد.

او گفت: «در قرن بیست و یکم دارایی واقعی کشورها، در منابع انسانی و توانایی‌های آنها در بکارگیری این توانایی‌ها و احترام به آزادی نهفته است».

معاون وزارت خارجه آمریکا افزود: «کشورهایی که به بهره‌گیری کامل از این پتانسیل مردمان‌شان قادر باشند و در عرصه سلامت، آسایش و تنوع و گوناگونی جوامع خود سرمایه‌گذاری کنند، در قرن ۲۱ کامیاب خواهند بود».

در گزارش سالانه دولت آمریکا بخشی نیز به محدویت‌ها و روند نقض آزادی‌های دینی و مذهبی در عربستان سعودی اختصاص دارد و در آن به مواردی اشاره می‌شود که نابُردباری مقامات در قبال سایر باورمندان دینی به شدت تقبیح شده است.

در این گزارش همچنین به اختصار مواردی از نقض حقوق دینی و مذهبی شهروندان در بیش از بیست کشور جهان ذکر شده و در همان حال آمده است که در سال ۲۰۱۵ میلادی دومین کلیسای بزرگ کاتولیک‌ها در در امیرنشین ابوظبی گشایش یافته است.

XS
SM
MD
LG