لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

واکنش ایران به بریتانیا: شما باید درباره یمن پاسخگو باشید


معاون وزارت امور خارجه بریتانیا گفته که اقدام ایران در ارسال سلاح به یمن «نقض» قطعنامه سازمان ملل است که آن را از صادرات جنگ‌افزار منع کرده است.
معاون وزارت امور خارجه بریتانیا گفته که اقدام ایران در ارسال سلاح به یمن «نقض» قطعنامه سازمان ملل است که آن را از صادرات جنگ‌افزار منع کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، با «رد ادعای» یک مقام وزارت امور خارجه بریتانیا درباره حمایت تسلیحاتی ایران از شبه نظامیان شیعه حوثی در یمن در مقابل بریتانیا را به رفتار «ضد بشری» متهم کرد.

او گفت که «مقام انگليسی به جای اين ادعای واهی و استناد به گزارش‌های بی‌اساس بهتر است پاسخگوی اين رفتار ضد بشری و سوالات نمايندگان مجلس عوام اين كشور پيرامون استفاده گسترده و غير قابل انكار سلاح‌های آدم‌سوز انگليسی در كشتار غيرنظاميان از جمله زنان و كودكان معصوم و بی‌گناه يمنی باشد».

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۱ مرداد، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای قاسمی افزود: «در حالي که مسئوليت حملات نيروهای ائتلاف به رهبری عربستان در كشتار كودكان يمنی امری مسلم و محرز است، مقام‌های انگليسی به عنوان يكی از دو كشور اصلی تامين‌كننده سلاح برای اين ائتلاف كودک‌کش بايد پاسخگوی افكار عمومی جهان باشند».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه انتقادات تند خود از مقام‌های بریتانیا خواست تا «به صراحت اعلام نمایند و توضيح دهند چرا به رغم قطعنامه پارلمان اروپا مبنی بر منع فروش سلاح به عربستان، همچنان به سياست ضد انسانی و سوداگرانه خود در كمک تسليحاتی به كشورهای متجاوز به يمن ادامه می‌دهند؟»

واکنش آقای قاسمی پاسخی است به سخنان دو روز پیش توبیاس الوود، معاون خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه بریتانیا، که از حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی از شبه نظامیان شیعه حوثی در یمن انتقاد کرده بود.

آقای الوود در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط گفته بود که بریتانیا «گزارش‌هایی درباره انتقال تسلیحات از ایران به یمن دریافت کرده» و این گزارش‌ها را «مایه نگرانی» بریتانیا می‌داند.

معاون وزارت امور خارجه بریتانیا تصریح کرده بود که اقدام جمهوری اسلامی در ارسال سلاح به یمن «نقض» قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل متحد است که ایران را از صادرات جنگ‌افزار منع کرده است.

یمن سال‌هاست که به صحنه درگیری‌های شدید میان ائتلافی از شبه نظامیان شیعه‌مذهب حوثی و نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق این کشور، از یک سو، و نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور فعلی این کشور، و ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی تبدیل شده است.

سازمان ملل متحد و دولت‌هایی مانند بریتانیا و آمریکا، همچنان دولت آقای هادی را دولت مشروع و قانونی یمن می‌دانند و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در قطعنامه‌ای از حوثی‌ها و متحدان‌شان خواسته تا با زمین گذاردن سلاح‌ها، صنعا، پایتخت را تخلیه کرده و روند صلح را آغاز کنند.

اما حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردارند، تاکنون از این قطعنامه تبعیت نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی در حالی عربستان سعودی و متحدانش را به کشتار غیر نظامیان در یمن متهم می‌کند که این ائتلاف می‌گوید دلیل بالا بودن تلفات غیر نظامیان در یمن، استفاده حوثی‌ها از مردم و اماکنی مانند بیمارستان‌ها به عنوان «سپر انسانی» است.

XS
SM
MD
LG