لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

منابع کُرد: منبج از تصرف گروه «حکومت اسلامی» آزاد شد


یکی از اعضای ائتلاف سوریه دمکراتیک، در حال گفت‌وگو با غیرنظامیان در حال فرار از منبج در یکشنبه گذشته
یکی از اعضای ائتلاف سوریه دمکراتیک، در حال گفت‌وگو با غیرنظامیان در حال فرار از منبج در یکشنبه گذشته

منابع کُرد از آزادسازی کامل شهر منبج در شمال سوریه از تصرف شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» موسوم به داعش در روز جمعه ۲۲ مرداد خبر می‌دهند.

شیرزاد یزیدی نماینده کردستان سوریه در اقلیم کردستان عراق، در این باره به رادیو فردا گفت که «نیروهای سوریه دمکراتیک و شورای نظامی منبج، رسما آزاد سازی این شهر بعد از ساعت ۵ بعد از ظهر اعلام کردند. برپایه آخرین اطلاعات، نیروهای داعش با ۵۰۰ خودرو فرار کرده‌اند و تعدادی از مردم را به عنوان سپر انسانی با خود بردند».

صبح جمعه، ائتلاف سوریه دمکراتیک آغاز عملیات نهایی برای بیرون راندن شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی از منبج را اعلام کرده بود.

این شهروند اسمش فاطمه است. می گوید هرچقدر از «توحش» داعش بگویم باز هم کم گفته ام. داعش او و پسرهایش را از یکدیگر جدا کرده.​

ائتلاف سوریه دمکراتیک از جنگجویان کُرد و عرب تشکیل شده، و از حمایت ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا برخوردار است.

شرفان درویش سخنگوی این ائتلاف به خبرگزاری رویترز گفته بود که حدود ۱۰۰ تن از شبه‌نظامیان حکومت اسلامی، همچنان در مرکز شهر هستند و از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گزارشی، خروج روز جمعه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی از شهر منبج را، نتیجه توافقی اعلام کرد که رسماً اعلام نشده است.

هفته گذشته نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک موفق شده بودند در عملیاتی گسترده با پشتیبانی هوایی ائتلاف بین‌الملل، شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی»‌را از حدود ۹۰ درصد منبج، بیرون برانند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکزش در لندن است و از راه شبکه‌ای از منابع اوضاع سوریه را دنبال می‌کند، می‌گوید کاروانی متشکل از ۵۰۰ خودروی حامل شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی و حدود دو هزار غیر نظامی، منبج را از راه شمال به سمت شهرک جرابلس ترک کرد؛ غیر نظامیانی که بنا بر این گزارش، ربوده شدند تا از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده شود.

هوزان عفرینی، از مسئولان سازمان حقوق بشر هاوار که در مناطق کردنشین سوریه فعالیت می‌کند، در مصاحبه با رادیو فردا گفت که اکثر این غیر نظامیان، آزاد شدند: «امروز ۲۵۰۰ تن از دست داعش آزاد شدند، اما شماری که گفته می‌شود اکثر آن‌ها مسیحی هستند را شبه‌نظامیان با خود بردند».

او افزود که «آمار این‌ها به درستی مشخص نیست. اما ساعت ۳ بعد از ظهر، نیروهای شورای نظامی منبج موفق شدند ۲۵۰۰ تن از مردم بی‌گناه را از دست نیروهای داعش در محله السَّراب آزاد کنند. نیروهای داعش به جرابلس فرار کردند و در ره خود افرادی را با زور اسلحه با خود بردند».

شهر منبج، در شمال استان حلب و در نزدیکی مرزهای ترکیه، برای دو سال، شهری استراتژیک برای گروه حکومت اسلامی بود. این شهر، راه اصلی امداد رسانی گروه حکومت اسلامی به نیروهایش در شهر الرقه بود، آزاد سازی منبج می‌تواند زمینه را برای آزادی شهر الرقه، مرکز اصلی شبه‌نظامیان حکومت اسلامی در سوریه هموار کند.

XS
SM
MD
LG