لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

دستیار ویژه روحانی: با تأمین امنیت عمومی، حصر نیز باید رفع شود


دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در حقوق شهروندی اعلام کرد که حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتایج انتخابات ۸۸، با هدف «تأمین امنیت عمومی» انجام شده و با حل این موضوع، حصر نیز باید رفع شود.

در همین حال رئیس فراکسیون امید مجلس رفع حصر رهبران جنبش سبز را «مطالبه نسل سوم» و «مردم» خوانده و ابراز امیدواری کرد که این مسئله «در فضایی خوب و صمیمی حل شود».

الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی، روز یکشنبه ۲۴ مرداد، در نشست هم‌اندیشی حقوق شهروندی گفته است که شورای عالی امنیت ملی با هدف «تأمین حق امنیت شهروندان» تصمیم به ایجاد «محدودیت» برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، خانم امین زاده تأکید کرده که وقتی مشکل «احساس امنیت عمومی مرتفع شود، محدودیت هم باید رفع شود».

او در عین حال یادآور شده که «ما در مقام ارزیابی نیستیم که آیا امنیت مورد نظر ایجاد شده است یا خیر، اما می‌دانیم که امنیت شهروندان در سطح کلان باید در نظر گرفته شود».

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی، همچنین در مورد «حق تشکیل دادگاه» برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز گفته است که در مورد حصر «شورای امنیت تصمیم‌گیری کرده» و «ممکن است این نهاد درباره محاکمه و رفع محدودیت و غیره تصمیم‌گیری کند».

سخنان خانم امین‌زاده درحالی بیان شده است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، روز جمعه ۱۱ تیر، اعلام کرده بود که این شورا در حال حاضر نمی‌تواند در خصوص رسیدگی به موضوع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد گزارش بدهد.

قوه قضائیه ایران پیش از این رفع حصر این سه نفر را منوط به مصوبه شورای عالی امنیت ملی دانسته بود اما حسن روحانی، به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی گفته بود که این شورا درباره حصر این افراد مصوبه‌ای نداشته است.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از روزهای پایانی بهمن ۸۹ بیش از دو هزار روز است که بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند، و تنها تغییر در وضعیت آنها، انتقال محل حصر مهدی کروبی از «خانه امن» وزارت اطلاعات، به منزل او در جماران در بهمن‌ماه سال ۹۲ بوده است.

حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۹۲ گفته بود که دولت آینده می‌تواند «فضایی غیرامنیتی» به وجود بیاورد تا کسانی که در حصر هستند و همچنین کسانی که به دلیل اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ زندانی شده‌اند، آزاد شوند.

خانواده مهدی کروبی و نزدیکان میرحسین موسوی اما از اینکه پیگیری این موضوع «از اولویت‌های دولت نیست»، انتقاد کرده‌اند.

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، روز یکشنبه اعلام کرده که رفع حصر به عنوان یک مطالبه از سوی «نسل سوم و در میان مردم مطرح است و این مسئله یکی از وعده‌های آقای روحانی در انتخابات قبل بود».

او ابراز امیدواری کرده که این مسئله «در فضایی خوب و صمیمی حل شود».

آقای عارف روز شنبه نیز گفته بود که حسن روحانی وعده رفع حصر را فراموش نکرده‌ و این موضوع «دغدغه بسیاری از دلسوزان» است.

نماینده تهران در مجلس در عین حال با اشاره به «شرایط پیچیده کشور» ابراز امیدواری کرده بود که این موضوع «با ساز و کار منطقی» حل شود.

چهره‌هایی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری ابراز نظر کرده‌اند که رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، خارج از اختیار دولت و در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است.

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای به تازگی گفته بود که پس از گذشت هفت سال از اعتراض‌های سال ۸۸، همچنان به این اعتراض‌ها حساس است.

در همین حال محمدرضا باهنر، نایب رئیس سابق مجلس، روز شنبه گفت که «اخیراً» برای میرحسین موسوی «پیغام» فرستاده که اعلام کند «در صورتی که آزاد شود تا سال‌ها فعالیت سیاسی انجام نخواهد داد»، اما او این پیشنهاد را نپذیرفته است.

XS
SM
MD
LG