لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

کمپانی مسترکارد «هیچ گونه فعالیتی در ایران ندارد»


شرکت خدمات مالی چندملیتی مسترکارد که در نیویورک در ایالات متحده مستقر است گزارش های اخیر درباره همکاری این شرکت با ایران برای ارائه کارت اعتباری را رد کرد.

سخنگوی کمپانی مسترکارد به خبرگزاری آذربایجانی ترند ضمن تاکید بر این که این شرکت هیچ گونه فعالیتی در ایران ندارد دلیل این امر را تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ذکر کرد.

او گفت از آنجا که تحریم ها علیه ایران برای شرکت هایی که در آمریکا مستقرند هنوز برقرار است، مسترکارد هیچ فعالیتی در ایران ندارد.

موضع این شرکت خدمات مالی ردیه ای است بر گزارش هایی که در هفته جاری در ایران منتشر شد.

روز شنبه، 23 مردادماه، گزارش هایی در ایران منتشر شد مبنی بر این که به دنبال عقد قرارداد با یک شرکت خارجی امکان دسترسی ایرانیان به کارت اعتباری بین المللی مهیا شده است.

با این حال از این گزارش ها که به نقل از وزیر ارتباطات در دولت حسن روحانی این خبر را می دادند چنین بر می آمد که ایران از طریق یک شرکت واسطه قرار است به کارت اعتباری مسترکارد دسترسی پیدا کند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز شنبه از عملیاتی ‌شدن خدمات مسترکارد در ایران خبر داده و گفت: در این رابطه، پروژه ویژن کارت ایرانیان به ‌عنوان نماینده شرکت مسترکارد در ایران با شرکت پست قرارداد منعقد کرده است تا نیازمندی های مردم برای سفرهای خارجی، خرید مقالات خارجی و حضور در همایش‌های بین‌المللی از طریق کارت های اعتباری ممکن شود.

به گفته آقای واعظی، این فرصت در پی امضای قرارداد اتمی موسوم به برجام و برداشته شدن تحریم ها فراهم شده است.

در ماه مارس گذشته نیز اعلام شده بود که بانک مرکزی ایران در حال مذاکره با ویزاکارد و مسترکارد برای فراهم ساختن فرصت فعالیت این دو شرکت در ایران است.

پیش از این، مقامات ایرانی اعلام کرده بودند که مقدمات استفاده از کارت های اعتباری بانک های آسیایی در حال فراهم شدن است تا زمانی که محدودیت های اعمال شده بر استفاده از اپراتورهای بین المللی، مانند ویزاکارد و مسترکارد، رفع شود.

پس از پیروزی انقلاب سال ۵۷ در ایران و به دنبال آن قطع روابط با آمریکا و اعمال برخی تحریم‌ها علیه ایران، استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی به دلیل عدم امکان پشتیبانی شرکت‌های آمریکایی ویزا و مستر از آنها، امکان‌پذیر نبود.

بانک ملی ایران در اوایل دهه ۷۰ شمسی، به مدت کوتاهی کارت‌خوان‌های ویزا و مسترکارت را نصب کرد، اما این دستگاه‌ها عملاً به دلیل تشدید تحریم‌ها بلا استفاده ماند.

XS
SM
MD
LG