لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

کربی: آمریکا پرداخت پول به ایران را تا زمان آزادی زندانیان عقب انداخت


جان کربی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا
جان کربی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا

یک روز پس از گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال درباره ماجرای پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران و آزادی شهروندان آمریکایی ایرانی تبار، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه گفته است، هرچند مذاکره درباره پرداخت خسارت به ایران جداگانه انجام شد، اما تا آزادی زندانیان این پول پرداخت نشد.

به گزارش رویترز، جان کربی گفته است:«پراخت ۴۰۰ میلیون دلار انجام نشد تا زمانی که زندانیان آزاد شدند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: ما ازاین فرصت به عنوان یک اهرم فشار حداکثری برای آزادی شهروندانمان و خروج انها استفاده کردیم.

به گزارش رویترز، این نخستین بار است که دولت آمریکا از پرداخت این ۴۰۰ میلیون دلار به عنوان اهرم فشاری برای آزادی زندانیان یاد می کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز چهارشنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی و منابع مطلع جزییات تازه‌ای از آزادی زندانیان آمریکایی ایرانی تبار ارائه کرد.

طبق این گزارش، در ۱۷ ژانویه دولت آمریکا تا زمانی که هواپیمای سوییس ایر حامل سه زندانی آمریکایی از فرودگاه تهران پرواز نکرد، اجازه نداد که یک هوایپمای ایرانی حامل ۴۰۰ میلیون دلار از فرودگاه ژنو به مقصد تهران پرواز کند.

پیشتر جمهوریخواهان دولت باراک اوباما را متهم کرده بودندکه به ایران برای آزادی زندانیان باج داده است.

این در حالی بود که باراک اوباما و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده بودند این پول بخشی ازبدهی و خسارت آمریکا بوده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفته بود،‌ به دنبال رای دیوان بین المللی لاهه درخصوص دارایی مسدود شده ایران، وکلا و مشاوران حقوقی توصیه کردند این پول پرداخت شود و گرنه در آینده می بایست میلیارد‌ها دلار خسارت به ایران پرداخت شود.

آقای اوباما گفته بود، آمریکا برای آزای گروگان‌ها به ایران باج نداده و موضوع پرداخت این ۴۰۰ میلیون دلار در ماه ژانویه اعلام شده بود.

وال استریت جورنال روز ۱۳ مرداد گزارش داد که دولت باراک اوباما همزمان با آزادی آمریکایی‌های ایرانی تبار از زندان‌های ایران، معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را با هواپیما به تهران فرستاده است. این پول نیز به صورت ارزهای یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزها تحویل ایران شده است.

این در حالی که این روزنامه آمریکایی روز چهارشنبه جزییات تازه‌ای را منتشر کرد. طبق این گزارش۱۷ ژانویه یک هواپیما ایران ایر با پرواز به سوییس در فرودگاه ژنو ۴۰۰ میلیون دلاررا به صورت ارزهای یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزها بارگیری کرد.

دیگر منابع مطلع به این روزنامه گفته اند، وقتی که به هواپیمای این سه زندانی آمریکایی‌ایرنی تبار اجازه داده شد که از تهران پراوز کنند، آنگاه به ایرانی‌ها اجازه دسترسی به این ۴۰۰ میلیون دلار داده شد.

این درحالی است که خبرگزاری تسنیم، در گزارش در ۲۲ خردادماه سال جاری گزارش داده بود که هواپیما حامل ۴۰۰ میلیون دلار و هواپیمای حامل زندانیان به صورت همزمان از تهران و ژنو پرواز کردند.

XS
SM
MD
LG