لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

انفجار بمب در ترکیه ۵۰ کشته برجای گذاشت


در پی انفجار بمبی نزدیک یک مراسم عروسی در شهر «غازی‌عینتاب»، نزدیک مرز ترکیه با سوریه، ۵۰ نفر کشته و ۹۴ نفر مجروح شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید، شواهد نشان می‌دهد که این «حمله» احتمالا به‌دست گروه موسوم به حکومت اسلامی انجام شده‌است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

محمد اردوغان، از اعضای حزب «عدالت و توسعه» و یکی از نمایندگان این شهر در پارلمان ترکیه، گفته است «به احتمال زیاد» انفجار انتحاری بوده‌است.

خبرگزاری دوغان ترکیه نیز به نقل از شمیل طیار، یکی دیگر نمایندگان این شهر در پارلمان از حزب حاکم «عدالت و توسعه»، گفته بود «گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد داعش (حکومت اسلامی) پشت این انفجار قرار دارد».

ساعاتی پس از وقوع انفجار آمار اولیه اعلام‌شده در مورد کشته‌شدگان افزایش پیدا کرده‌است.

به گفته فرماندار غازی‌عینتاب این واقعه دقایقی پیش از ۱۱ شب ۳۰ مرداد ماه رخ داده‌است.

علی یرلی‌قایا، فرماندار، پیش از این، انفجار را یک «حمله تروریستی» توصیف کرده بود. او در بیانیه‌ دیگری گفته است «ما آن خیانت‌کارانی که این حمله را انجام دادند، محکوم می‌کنیم».

شهر غازی‌عینتاب در نزدیکی مرز سوریه قرار دارد؛ در حدود ۱۰۰ کیلومتری شهر حلب، جایی‌که در حال حاضر درگیری‌های شدیدی در جریان است.

محمود طغرل، نماینده حزب اپوزیسیون «دمکراتیک خلق‌ها» به خبرگزاری رویترز گفته است حمله در «مراسم کُردها» رخ داده‌است.

↲​ حزب مخالف «دمکراتیک خلق‌ها» این حمله را محکوم کرده‌است

گروه موسوم به حکومت اسلامی، پیشتر نیز مسئولیت حملاتی به شهروندان کُرد ترکیه را برعهده گرفته بود.

مرزهای جنوبی ترکیه در جوار سوریه، و نیز مناطق شرقی این کشور، طی ماه‌های گذشته شاهد خشونت‌ها، بمب‌گذاری‌ها و درگیری‌های مرگباری بوده است که هم حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کا‌کا) و هم «حکومت اسلامی» در آن‌ها دست داشته‌اند.

تنها دو روز پیش از این، انفجارهایی در مناطق کُردنشین، دست‌کم هفت کشته و بیش از ۲۲۰ زخمی برجای گذاشت. بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، حزب کارگران کردستان ترکیه، «پ‌کا‌کا»، را مسئول آن انفجارها معرفی کرده بود.

در کنار حملات اخیر، ترکیه همچنان صحنه رویارویی نیروهای امنیتی با کسانی‌ست که به حمایت از فتح‌الله گولن، خطیب منتقد دستگاه رهبری که اکنون ساکن آمریکا است، متهم شده‌اند. آنکارا هواداران گولن را متهم کرده‌است که کودتای نافرجام ۲۵ تیر ماه را برنامه‌ریزی و اجرا کردند. گولن این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

رئیس‌جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای که ۳۱ مرداد ماه منتشر کرده گفته است فرقی بین گروه برآمده از تفکرات فتح‌الله گولن، حزب کارگران کردستان و گروه موسوم به حکومت اسلامی وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG