لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

اصولگرایان شورای شهر: جنجال خانه‌های نجومی برای اثرگذاری بر انتخابات هیات رییسه است


انتخابات آخرین دوره هیات رییسه شورای شهر روز سه‌شنبه برگزار می‌شود.
انتخابات آخرین دوره هیات رییسه شورای شهر روز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

در واکنش به گزارش منتشر شده در مورد ارائه «تخفیف‌های ویژه ۵۰ درصدی» در فروش املاک شهرداری تهران، چند عضو اصولگرای شورای شهر تهران این گزارش را «سیاسی» و مستند به نامه محرمانه «یک کارشناس سازمان بازرسی» توصیف کرده‌اند که با هدف «اثرگذاری بر انتخابات هیات رایسه» منتشر شده است.

روزنامه شهروند در شماره روز یکشنبه هفتم شهریور خود، گفت‌وگویی با احمد حکیمی‌پور، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران منتشر کرد که در آن از «تخلف ۱۵۰ میلیارد تومانی» در واگذاری املاک شهرداری تهران به برخی تعاونی‌ها و «تخلف دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی» در فروش املاک به افراد پرده برداشته است.

این روزنامه در گزارش تعقیبی خود در روز دوشنبه نیز از ماجرای واگذاری املاک شهرداری تهران با عنوان «خانه‌های نجومی» نام برده است.

خبرگزاری ایلنا نیز روز دوشنبه گزارش مشابهی را در مورد واگذاری بیش از یک میلیون متر مربع «زمین، خانه ویلایی، و آپارتمان» به ارزش «چند هزار میلیون تومان» به افراد خاص خبر داد.

این خبرگزاری در عین حال به نقل از شهردار تهران نوشت که در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار نفر در بیش از ۱۰۰ تعاونی شهرداری تهران ثبت نام کرده‌اند و قوانین به مجموعه شهرداری تهران اختیار داده است که در حوزه پروانه و املاک «مشکل مسکن کارکنان خود را حل کند».

اما در مقابل خبرگزاری تسنیم، گفت‌وگوهایی را با رییس، نایب رییس و چند عضو اصولگرای شورای شهر تهران منتشر کرد که در آن ادعا شده، جنجال موسوم به «خانه‌های نجومی» با اهداف سیاسی و با هدف اثرگذاری بر انتخابات هیات رییسه شورای شهر راه افتاده است.

در این زمینه مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران گفت: «نامه‌ای که گفته می‌شود سازمان بازرسی به شهرداری و شورا ارسال کرده، به دست من یا قالیباف نرسیده است».

او همچنین گفت که «حضور دو جناح در شورای شهر، نباید باعث شود مسائل داخلی به خارج شورا کشیده شود» و بدون اشاره مستقیم افزود که «عده‌ای از بیرون فضای شورا، برنامه‌ریزی‌هایی می‌کنند که درست نیست».

رییس شورای شهر پایتخت همچنین از دستگاه قضایی خواست تا به «چنین دروغ‌پردازی‌هایی» رسیدگی کند.

خبرگزاری تسنیم همچنین به سراغ مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر تهران رفت و از قول این چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف نوشت اینکه سازمان بازرسی در جاهای مختلفی مستقر است، نشان دهنده تخلف نیست.

آقای طلایی گفت که «مطرح کردن واژه املاک نجومی پس از حقوق‌های نجومی، نشان می‌دهد جریانی سیاسی آن را هدایت می‌کند».

«گزارش طبقه‌بندی شده یک کارشناس»

چند عضو اصولگرای دیگر شورای شهر هم در گفت‌وگو تسنیم عنوان کرده‌اند که محتوای مورد اشاره در گزارش «خانه‌های نجومی» بر پایه گزارش «یک کارشناس سازمان بازرسی» تنظیم شده که «طبقه‌بندی شده» بوده است.

در این زمینه پرویز سروری گفته است که «اعلام کرده‌اند در یک اقدام غیر قانونی یک میلیون متر مربع به افراد خاص واگذار شد. این یک میلیون متر مربع به ۱۰۳ تعاونی ارائه شده و فقط یکی از این تعاونی‌ها پنج هزار عضو داشته که مربوط به شهرداری نبوده است».

او اضافه کرد که «نامه سازمان بازرسی مربوط به کارشناس آن بوده و جنبه رسمی نداشته است. [این نامه] جزو اسناد طبقه‌بندی شده محسوب می‌شود و انتشار آن جرم است».

مشابه این اظهار نظر را در مورد محرمانه بودن «نامه» و مجرمانه بودن آن، اقبال شاکری مطرح کرده، و گفته است که «شهرداری می‌تواند در صورت اطمینان پیدا کردن از این موضوع، اقدام به شکایت کند».

او از یک سو بر قانونی بودن ارائه تخفیف از سوی شهرداری شورای شهر به تعاونی‌های مسکن تأکید کرده، و از سوی دیگر دیگر گفته است که برخی دیگر از افرادی که نام آنها اعلام شده «موضوع را تکذیب کرده‌اند».

وب‌سایت «معماری‌نیوز» که به تفصیل به موضوع واگذاری املاک شهرداری پرداخته است، مدعی شده که این املاک به «یکصد شخص حقوقی و حدود ۱۵۰ نفر شخص حقیقی واگذار شده» که در بین آن‌ها «۷۲ نفر از مدیران ارشد شهرداری» وجود دارند.

این وب‌سایت نام ۳۱ نفر از مدیران شهرداری را به همراه ارزش املاک و میزان تخفیف داده شده به آنان منتشر کرده، و بر اساس این فهرست، املاک واگذار شده به معاونان شهرداری تهران که در نقاط گران قیمت شهر تهران واقع شده و چند میلیارد تومان قیمت دارد، با ۵۰ درصد تخفیف به آنان فروخته شده است.

معماری‌نیوز همچنین از محسن پیرهادی، الهه راستگو، معصومه آباد، هادی ساعی و ابولفضل قناعتی به عنوان اعضای شورای شهر تهران نام برده که با استفاده از این تخفیف‌ها املاکی به آنان واگذار شده است.

در این میان مجتبی شاکری، دیگر عضو اصولگرای شورای شهر گفته است که «معتقدیم نه بر اساس گزارش یک کارشناس بلکه مطابق با حکم قاضی باید با هرگونه تخلف و چپاول بیت‌المال برخورد شود».

او همچنین گزارش منتشر شده را «استراتژی بی‌فایده» برای «بی‌آبرو کردن اصولگرایان» توصیف کرده، و پیش‌بینی کرده که «هیات رییسه در دست اصولگرایان باقی می‌ماند و ورزشکاران شورای شهر هم به این طیف گرایش بیشتری دارند».

در شورای شهر تهران هر دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب تعداد کمابیش مشابهی از کرسی‌ها را در اختیار دارند و از این رو جلب نظر چند عضو ورزشکار شورای شهر برای تعیین اعضای هیات رایسه، و در نهایت انتخاب شهردار تهران حائز اهمیت است.

انتخابات آخرین دوره هیات رایسه شورای شهر تهران، روز سه‌شنبه نهم شهریور برگزار می‌شود، و مهدی چمران به عنوان نامزد اصولگرایان، با احمد مسجد جامعی عضو اصلاح‌طلب شورا رقابت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG