لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

سخنگو و هدایت‌کننده حملات خارجی داعش «کشته شد»


ابومحمد العدنانی، یکی از مهم‌ترین فرماندهان گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، سخنگوی دستگاه تبلیغاتی این گروه و فردی که هدایت حملات خارجی داعش، از جمله در اروپا را در دست داشته، در حمله‌ای که احتمالا از سوی ائتلاف به رهبری آمریکا انجام شده، کشته شده‌است.

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

این حمله در الباب -استان حلب- سوریه رخ داده و یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری رویترز می‌گوید هدف آن «ابومحمد العدنانی» بود که در خودرویی در حال حرکت بود. البته این مقام آمریکایی «کشته‌شدن» این فرمانده داعش را تائید را رد نکرده‌است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون می‌گوید در حمله ائتلاف، «یک فرمانده بلندپایه» حکومت خودخوانده اسلامی، هدف قرار گرفته‌است.

شبکه «اعماق»، وابسته به «حکومت اسلامی»، خبر کشته‌شدن عدنانی را تائید کرده‌است. این خبرگزاری از نحوه کشته‌شدن فرمانده این گروه سخنی به میان نیاورده‌است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند هنوز در حال بررسی نتایج و پیشامدهای این حمله هستند.

تحلیل‌گران از ابومحمد عدنانی، به‌عنوان یکی از چهره‌ها، فرماندهان و مقام‌های کلیدی داعش نام می‌برند.

رومن کایله، یکی از این تحلیل‌گران است که به خبرگزاری فرانسه می‌گوید «در افکار بنیادگرایان، عدنانی به عنوان کسی که در سال ۲۰۱۴ اعلام تشکیل خلافت اسلامی کرد، به خاطر می‌ماند».

گروه «داعش» در سال ۲۰۱۴ و در پی پیشروی‌های نسبتا گسترده در عراق و سوریه، اعلام کرد خلافت اسلامی تشکیل داده و رهبر داعش، ابوبکر بغدادی، را نیز به عنوان خلیفه آن معرفی کرد.

عدنانی در عین حال همان کسی‌ست که در سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی از هواداران داعش خواسته بود تا با استفاده از سنگ، چاقو یا خودرو، به قتل شهروندان آمریکایی و فرانسوی اقدام کنند.

رویترز می‌گویند عدنانی یکی از آخرین فرماندهان بلندپایه‌ی همچنان زنده‌ی گروه «حکومت اسلامی» بود و به عنوان سخنگوی این گروه، چهره‌ای بود که بیش از دیگران رویت می‌شد.

این فرمانده داعش، در عین حال به عنوان مغز متفکر حملات برون‌مرزی عراق و سوریه، از جمله در اروپا، شناخته می‌شود؛ حملاتی که برای گروه حکومت اسلامی، و در پی عقب‌نشینی‌های آن در خاورمیانه، تبدیل به یکی از مهم‌ترین روش‌های ایجاد هراس شدند.

عدنانی، زاده ادلب سوریه بود، ولی بنا بر گزارش‌ها در عراق به گروه داعش پیوست. او پیشتر در القاعده و در کنار ابومصعب زرقاوی حضور داشت. زرقاوی، رهبر القاعده در عراق، در سال ۱۳۸۵ کشته شد.

XS
SM
MD
LG