لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

روسیه مخالف تحریم دولت سوریه: مدارک در مورد حملات شیمیایی کافی نیست


گروهی از داوطلبان در حال آموزش مردم در حلب، برای آماده‌سازی آن‌ها در صورت وقوع حملات شیمیایی، سپتامبر ۲۰۱۳
گروهی از داوطلبان در حال آموزش مردم در حلب، برای آماده‌سازی آن‌ها در صورت وقوع حملات شیمیایی، سپتامبر ۲۰۱۳

در پی انتشار گزارشی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی به دست دولت سوریه و «حکومت اسلامی»، فرانسه و بریتانیا خواستار صدور تحریم‌هایی علیه دمشق شدند. روسیه با آن مخالفت کرده و می‌گوید شواهد و مدارک ارائه‌شده، قطعی نیست.

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

گروهی از بازرسان سازمان ملل در آغاز شهریور ماه گزارشی به اعضای شورای امنیت ارائه کردند که نشان می‌داد دولت سوریه دست‌کم در دو مورد و گروه موسوم به حکومت اسلامی دست‌کم در یک مورد، به استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی اقدام کرده‌اند. استفاده از سلاح‌های شیمیایی بر خلاف قوانین بین‌المللی‌ست و شورای امنیت می‌تواند در مورد آن اقدام کند. ⇦ بیشتر بخوانید

قرار بود اعضای شورای امنیت، این گزارش را بررسی کرده و نتیجه را در نشستی که برگزار شده، به بحث بگذارند.

نمایندگان بریتانیا و فرانسه، در این جلسه در روز نهم شهریور، که روند گفت‌وگوهای اصلی آن پشت درهای بسته انجام شده، خواستار تحریم‌های ملل متحد علیه دولت سوریه شده بودند. سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل نیز خواستار اقدامی فوری علیه کسانی شده که به استفاده از سلاح‌های شیمیایی دست زده‌اند.

از سوی دیگر ویتالی چورکین، نماینده روسیه، گفته است «پرسش‌های بسیار جدی» در مورد این تحقیقات وجود دارد؛ «پرسش‌های جدی وجود دارد و لازم است، پیش از آنکه کل گزارش (بازرسان) را بپذیریم، پاسخ آن‌ها مشخص شود».

بریتانیا و فرانسه گفته‌اند استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی از سوی دولت علیه غیرنظامیان، «جنایت جنگی»‌ است.

ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، ششم شهریور ماه نیز گفته بود روسیه اکنون این فرصت را دارد تا با حمایت از قطعنامه‌ی تازه‌ای در شورای امنیت، پایبندی خود را به مذاکرات صلح و گذار سیاسی در سوریه نشان دهد. ⇦​ بیشتر بخوانید

با این همه آقای چورکین گفته است «هیچ اثر انگشتی» وجود ندارد که بتوان دولت سوریه را مقصر معرفی کرد.

پیش‌تر کارشناسان سازمان منع کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی (او‌پی‌سی‌دابلیو) در گزارشی گفته بودند، در جریان جنگ داخلی سوریه، گازهای سمی استفاده شده‌است. اما آن‌ها به طور مشخص کسی را به استفاده از آن متهم نکردند.

گزارش تحقیقاتی تازه اما می‌گوید در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی، دو بار (دست‌کم یک بار با گاز کلر) دولت سوریه و یک بار هم گروه حکومت اسلامی (با استفاده از گاز خردل) دست به حملاتی زده‌اند. به گفته این هیئت، سه مورد دیگر نیز پیدا شده، که مسئولیت‌هایی را در مورد استفاده از جنگ‌افزار شمیایی متوجه دولت مرکزی سوریه می‌کند، اما هنوز قطعی نیستند.

دولت سوریه، همواره استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده‌ و در سال ۱۳۹۱ در نامه‌هایی که به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل ارسال شده بود، به‌تاکید گفت «تحت هیچ شرایطی از سلاح های شیمیایی استفاده نخواهد کرد». نماینده سوریه در سازمان ملل، نتیجه گزارش تازه را نیز رد کرده و گفته «شواهد فیزیکی» ارائه نشده‌است.

سه سال پیش و در جریان استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در غوطه که صدها کشته برجای گذاشت، آمریکا طرحی را برای حمله‌ای محدود به سوریه، با هدف نابودی زرادخانه شیمیایی آن کشور ارائه کرد. اما ناگهان با پیشنهاد مسکو و موافقت سوریه برای امحای این سلاح‌ها، رای‌گیری در مورد این طرح در کنگره ایالات متحده عقب افتاد. پس از آن آمریکا و روسیه برای صدور قطع‌نامه‌ای در این مورد به توافق رسیدند، که نخستین قطع‌نامه‌ای‌ست که در مورد جنگ داخلی سوریه به تصویب رسید.

XS
SM
MD
LG