لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

نخستین پرواز تجاری تاریخی آمریکا پس از ۵۵ سال در کوبا به زمین نشست


پرواز شماره ۳۸۷ هواپیمایی «جت بلو» حامل ۳۰۰ مسافر بود.
پرواز شماره ۳۸۷ هواپیمایی «جت بلو» حامل ۳۰۰ مسافر بود.

نخستین پرواز تجاری تاریخی میان آمریکا و کوبا پس از نیم قرن صبح روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه در شهر سانتاکلارا کوبا به زمین نشست و راه را برای ارتباط هوایی عادی دو کشور از زمان جنگ سرد هموار کرد.

پرواز شماره ۳۸۷ هواپیمایی «جت بلو» حامل ۳۰۰ مسافر بود و یک هفته پیش از پنجاه و پنجمین سالگرد قطع ارتباطات تجاری آمریکا با کوبا و ممنوعیت سفر شهروندان آمریکایی به این جزیره صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ریچارد فینبرگ نویسنده کتاب تازه انتشار یافته‌ «گشایش تجاری: ساختن اقتصاد نوین کوبا» گفته است: «مشاهده اینکه هواپیماهای آمریکایی در گوشه و کنار این جزیره فرود می‌آیند حسی از گشایش، همگرایی و عادی‌سازی به دست می‌دهد. این مسئله تاثیر روانی زیادی دارد».

از سرگیری سفرهای تجاری میان دو کشور بخشی از گام‌های مهم باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده در دو سال گذشته برای عادی سازی مناسبات با هاوانا است.

مورخان درباره آخرین هواپیمای تجاری فرود آمده آمریکا در خاک کوبا با هم اختلاف نظر دارند ولی به نظر می‌رسد که این اتفاق پس از ممنوعیت اعمال شده از سوی دولت کوبا در جریان بحران موشکی اکتبر سال ۱۹۶۲ رخ داده باشد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی نوشته است که آخرین پرواز تجاری میان ایالات متحده و کوبا در سال ۱۹۶۱ بوده است.

آنتونی فاکس، وزیر حمل و نقل آمریکا، رابین هایس، رییس شرکت هواپیمایی «جت بلو» و پنج نفر از خدمه برگزیده کوبایی- آمریکایی در این پرواز که با هواپیمای ایرباس ا۳۲۰ صورت گرفت حضور داشتند.

وزیر حمل و نقل آمریکا گفته است که «این یکی از نمونه‌های آشکار اقدامات رییس‌جمهوری برای اعاده روابط دیپلماتیک با کوبا است».

ادواردو رودریگرز، معاون وزیر راه و ترابری کوبا هم روز دوشنبه به خبرنگاران گفته بود: «این یک گام مثبت و همکاری واقعی در زمینه بهبود روابط میان دو کشور است».

آسوشیتدپرس می‌افزاید که یکی از مسافران این هواپیما، نیتا رودریگرز ۶۲ ساله، متولد هاوانا و ساکن فلوریدای جنوبی بود که همراه با دختر، داماد و سه نوه‌اش برای دیدار با خانواده‌اش در سانتاکلارا و هاوانا به کوبا سفر کرد.

وی گفته است که فراتر از ماهیت تاریخی این سفر، او قدردان بلیط ۲۰۰ دلاری این پرواز است و اینکه می‌توان به صورت اینترنتی و نه با مراجعه به دفتر شرکت هواپیمایی، آن را خرید.

انتظار می‌رود که مسافرت از آمریکا به کوبا با افزایشی سه برابری نسبت به اوایل سال ۲۰۱۴ روبرو شده و به بیش از ۳۰۰ هزار مسافر برسد. این تعداد بازدیدکننده همراه با صدها هزار گردشگر دیگر از سایر کشورها باعث رونق اقتصادی کوبا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG