لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

ترکیه آتش‌بس با کردهای یگان مدافع خلق در سوریه را تکذیب کرد


عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه این نگرانی را بوجود آورده که آنکارا ممکن است حتی بیشتر از گذشته در جنگ داخلی سوریه دخالت کند.
عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه این نگرانی را بوجود آورده که آنکارا ممکن است حتی بیشتر از گذشته در جنگ داخلی سوریه دخالت کند.

دولت ترکیه روز چهارشنبه ۱۰ شهریور پذیرش آتش‌بس با نیروهای کرد در شمال سوریه به میانجی‌گری آمریکا را تکذیب کرد و گفت با یک گروه «تروریست» مصالحه نخواهد کرد.

هفته گذشته نیروهای ارتش ترکیه برای عملیات علیه شبه نظامیان کرد در یک اقدام بی‌سابقه از مرز عبور کرده و وارد خاک سوریه شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که پس از درگیری‌های مرگبار چند روز پیش بین ارتش ترکیه و شبه نظامیان کرد سوریه دو طرف که هر دو از متحدان آمریکا هستند، آتش‌بس را پذیرفته‌اند.

علاوه بر این، یکی از مقامات و طراحان عملیاتی ارشد گروه «خلافت اسلامی» به نام ابومحمد العدنانی روز سه‌شنبه بر اثر حملات هوایی در منطقه حلب کشته شد.

نبرد ارتش ترکیه و شورشیان سوری متحد آن کشور با پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» ادامه دارد ولی به نظر می‌رسد حملات هوایی و توپخانه ترکیه به مواضع نیروهای کرد متوقف شده باشد چون از روز دوشنبه تاکنون گزارشی از ادامه این حملات منتشر نشده است.

با این همه دولت ترکیه ادعای آمریکا در مورد آتش‌بس بین دو طرف را تکذیب کرد.

وزیر امور اتحادیه اروپا در دولت ترکیه به خبرگزاری آنادولو گفت: ما تحت هیچ شرایطی مصالحه و یا آتش‌بس با عوامل کرد را نمی‌پذیریم. جمهوری ترکیه یک کشور مستقل و مشروع است و نمی توان آن را در مقامی مساوی با یک «گروه تروریستی» قرار داد.

اشاره او به پیکارجویان کرد سوریه است که تحت عنوان «یگان‌های مدافع خلق» و با حمایت آمریکا علیه گروه‌های جهادی می‌جنگند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، ارتش این کشور همراه با شورشیان سوری متحد آنکارا پس از عقب راندن نیروهای کرد از اطراف شهر جرابلس، روز سه‌شنبه در غرب این شهر با پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» وارد نبرد شدند.

به گزارش خبرگزاری آنادولو، جنگنده‌های ترکیه نیز مواضع «تروریست‌ها» را در این منطقه بمباران کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که ارتش ترکیه عملیات خود را برای پاکسازی گروه‌های جهادی در مناطق مرزی سوریه و جلوگیری از پیشروی نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا (که از نظر آنکارا «تروریست» قلمداد می شوند) به سمت غرب را در روز ۲۴ اوت آغاز کرد.

ترکیه پس از کمک به شورشیان سوری مورد حمایت خود برای بازپس گیری شهر جرابلس در همان روز اول عملیات، حمله به مواضع نیروهای دمکراتیک سوریه را که رهبری آن با شبه نظامیان کرد است، آغاز کرد.

سخنگوی نظامیان آمریکا در منطقه خاورمیانه روز سه‌شنبه گفت ارتش ترکیه و نیروهای کرد برای پایان دادن به نبرد به یک «توافق لرزان» رسیده‌اند.

نیروهای کرد سوریه اعلام کردند که این توافق را پذیرفته‌اند.

آمریکا در مورد وقوع درگیری بین ارتش ترکیه و نیروهای کرد به شدت اظهار نگرانی کرده بود.

دولت ترکیه اعلام کرد روز یکشنبه در حمله به مواضع گروه‌های کرد «۲۴ تروریست» را کشته است. اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک نهاد مستقل که مرکز آن در بریتانیا است، اعلام کرد بر اثر حملات ارتش ترکیه حداقل ۴۰ نفر کشته شده‌اند که اکثر آنها غیرنظامی بودند.

دولت آمریکا تشدید حملات را «غیرقابل قبول» توصیف کرد و از دو طرف خواست به نبرد پایان داده و روی جنگ با گروه «خلافت اسلامی» تمرکز کنند.

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند وزارت خارجه آن کشور در اعتراض به انتقادهای آمریکا، سفیر این کشور در آنکارا را فراخوانده است. ولی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت که فقط از طریق تلفن با سفیر آمریکا تماس گرفته‌اند.

دولت ترکیه روز سه‌شنبه از آمریکا خواست تضمین دهد که نیروهای کرد سوریه به وعده خود عمل کرده و به شرق رودخانه فرات عقب نشینی کنند.

عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه این نگرانی را بوجود آورده که آنکارا ممکن است حتی بیشتر از گذشته در جنگ داخلی سوریه دخالت کند. ایران، یکی از حامیان اصلی بشار اسد از ترکیه خواسته هر چه زودتر به عملیات نظامی خود در سوریه پایان دهد و این اقدام را نقض استقلال و تمامیت ارضی سوریه توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG