لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

جمهوریخواهان آمریکا طرحی را درباره ۴۰۰ میلیون دلار پرداختی به ایران «به‌ رای می‌گذارند»


کوین مک‌کارتی
کوین مک‌کارتی

یکی از رهبران حزب جمهوریخواه آمریکا که در کنگره آن کشور اکثریت را در اختیار دارند، روز چهارشنبه تاکید کرده است، آنها طرحی را در خصوص ۴۰۰ میلیون دلارپرداخت شده به ایران پس از آزادی چهار زندانی آمریکایی ایرانی، به رای می گذارند.

به گزارش آسوشیتدپرس کوین مک کارتی، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان توضیح بیشتری در خصوص این طرح ارائه نکرده است.

طبق این گزارش، جمهوریخواهان پیشتر خواهان حضور مقام های دولت آمریکا در کنگره و ارائه توضیحات آنها در این زمینه شده اند.

در همین زمینه، اد رویس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در بیانیه‌ای گفته است: این کمیته در حال تهیه طرحی است که مانع پرداخت مجدد پول به ایران می شود.

وی اضافه کرده است: به پرداخت مخفیانه پول به این کشور حامی تروریسم پایان دهید.

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره تروریسم در خردادماه سال جاری ایران را در «صدر» کشورهای حامی تروریسم قرار داد.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز ۱۳ مرداد گزارش داد که دولت باراک اوباما همزمان با آزادی آمریکایی‌های ایرانی تبار از زندان‌های ایران، معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را با هواپیما به تهران فرستاده است. این پول به صورت ارزهای یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزها تحویل ایران شده است.

این ۴۰۰ میلیون دلار بخشی از ۱.۷ میلیارد دلار‌ی‌ است که مربوط به بازپرداخت قرارداد معلق‌شده تسلیحاتی پس از انقلاب، و سود ناشی از آن طی سال‌های گذشته می‌شود.

به دنبال انتشار این گزارش، جمهوریخواهان دولت باراک اوباما را متهم کرده بودند که به ایران برای آزادی زندانیان باج داده است.

این در حالی بود که باراک اوباما و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده بودند این پول بخشی از بدهی و خسارت آمریکا بود.

باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا نیز گفته است که این جریان، موضوع محرمانه‌ای نیست و به دنبال رای دیوان بین‌المللی لاهه در مورد دارایی مسدود شده ایران، وکلا و مشاوران حقوقی توصیه کردند این پول پرداخت شود و گرنه در آینده باید میلیاردها دلار خسارت به ایران پرداخت شود.

XS
SM
MD
LG