لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

ونزوئلا بار دیگر صحنه تظاهرات ضد دولت مادورو شد


کاراکاس اول سپتامبر
کاراکاس اول سپتامبر

هزاران نفر از معترضان علیه دولت رئیس‌جمهوری ونزوئلا، نیکلاس مادورو، بار دیگر به خیابان‌ها رفته و در حالی‌که شرایط اقتصادی بحرانی آن کشور ادامه دارد، خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهوری شده‌اند.

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

معترضان در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، در تظاهراتی شرکت کرده‌اند که نامش را «سـِـتاندن کاراکاس» گذاشته‌اند و توسط سیاستمداران و چهره‌های مخالف مادورو برنامه‌ریزی و برپا شده‌است.

مخالفان دولت چپگرای رئیس‌جمهوری ونزوئلا، در پارلمان آن کشور اکثریت دارند و در تلاش هستند تا یک همه‌پرسی برای کوتاه‌کردن دوراه ریاست‌جمهوری آقای مادورو و برگزاری انتخابات زودرس برپا کنند.

وضعیت اقتصادی در ونزوئلا بحرانی‌ست و بنا بر گزارش‌ها گروهی از راهپیمایان ۱۱ شهریور ماه، از مناطق مختلف راهی پایتخت شده‌اند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز از صحنه تظاهرات گزارش داده که برخی از شرکت‌کنندگان در آن می‌گویند «دیگر غذای کافی برای خوردن ندارند». گروهی از معترضان از بی‌کاری فزاینده و برخی دیگر از افزایش خشونت‌ها در محل سکونت خود خبر داده‌اند.

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی آمریکای لاتین، «ته‌له سور»، که بیش از نیمی از بودجه آن را دولت ونزوئلا تامین می‌کند، می‌گوید راهپیمایان «راست‌گرایان» هستند و پلیس به دلیل افزایش «تهدید ناشی از خشونت»، دست به افزایش نیروهای خود در خیابان‌ها زده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید شماری از معترضان که چهره‌های خود را پوشانده بودند، به سوی پلیس سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب کرده‌اند و نیروهای امنیتی نیز دست به شلیک گاز اشک‌آور زده‌اند.

به نظر می‌رسد عمده خشونت‌ها پس از پایان تظاهرات برنامه‌ریزی‌شده صورت گرفته‌است.

ائتلاف «اتحاد دمکراتیک»، که در برگیرنده مخالفان دولت است، گفته «نفوذی‌ها» در جمع راهپیمایان «مشکلات را ایجاد کرده‌اند».

علاوه بر بحران اقتصادی ونزوئلا، گزارش‌ها از افزایش خشونت‌ها در آن کشور نیز حکایت دارند. کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، بر اساس آمار، از بدترین پایتخت‌های جهان از نظر شمار قتل و خشونت به شمار می‌رود. به گزارش «لاتین‌پست»، از هر صدهزار نفر، بیش از ۱۱۹ نفر در کاراکاس در سال گذشته میلادی به قتل رسیده‌اند. در میان ده شهر نخست این گزارش در قاره آمریکا، دو شهر دیگر از ونزوئلا نیز در فهرست قرار دارند.

خبرگزاری رویترز دو روز پیش گزارش داده بود که گروه‌های تبه‌کار در حال متحد شدن، تهیه سلاح‌های سنگین‌تر و کنترل مناطق بیشتری از پایتخت و دیگر شهرها هستند.

XS
SM
MD
LG