لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

نخست‌وزیر بریتانیا: وضعیت اقتصادی دشواری در راه است


ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، می‌گوید با وجود برخی برآوردها در این مورد که تاثیرات مخرب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به شدتی که احتمال می‌رفت نیست، اما «دوره سختی در راه است».

خانم می، در جریان نشست سران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در هانگ‌ژوی چین، ۱۴ شهریور ماه گفته است «ما در مورد وضعیت اقتصادی [پیش‌رو]، در حال حاضر اعداد و ارقام مختلفی را در دست داریم. فکر می‌کنم واکنش اقتصادی بهتر از آن‌چیزی بود که برخی پس از همه‌پرسی پیش‌بینی کردند، ولی فکر نمی‌کنم وضعیت به همین راحتی و بدون مانعی رو به جلو حرکت کند».

در تابستان گذشته، شهروندان بریتانیایی در یک همه‌پرسی در مورد ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا شرکت کرده و رای به «خروج» دادند.

نتیجه همه‌پرسی بریتانیا با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد و قدرت‌های اقتصادی از شرق آسیا تا ایالات متحده در مورد آن ابراز نگرانی کردند. متحدان اروپایی لندن نیز همراه با انتقادهایی گاه شدید، خواستار آن شدند که بریتانیا هر چه زودتر، به‌طور رسمی اتحادیه را ترک کند.

اما پس از آن، بدبینی‌ها شدت کم‌تری گرفت و اتحادیه اروپا نیز از اصرار به خروج فوری بریتانیا دست برداشت.

در مرداد ماه نیز وزیران امور اقتصاد کشورهای گروه ۲۰ در بیانیه‌ای گفتند اتحادیه اروپا به‌طور فعال برای مقابله با عواقب اقتصادی احتمالی خروج بریتانیا آمادگی دارد. آن‌ها تاکید کردند که مایل هستند بریتانیا را در آینده به عنوان شریک نزدیک اتحادیه اروپا ببینند.

روز پنج‌شنبه گذشته پوند بریتانیا روند رو به رشدی گرفت و نظرسنجی‌ها از تولیدکنندگان در مورد وضعیت اقتصادی بریتانیا نشان می‌داد که اقتصاد آن کشور بهتر از آنچه انتظار می‌رفت واکنش نشان داده‌است.

با این همه گفته‌های تازه ترزا می، نخست‌وزیری که خود پس از همه‌پرسی به روی کار آمد، نشان می‌دهد، رای شهروندان کشور او، همچنان تاثیرات سوئی بر وضعیت اقتصادی خواهد گذاشت.

به گزارش رویترز، نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید دولتش همچنان به رصد اطلاعات و برآوردها، قبل از اعلام سیاست مالی سالیانه برای حفاظت از اقتصاد، ادامه می‌دهد: «روزهای سختی در راه است».

ترزا می، تاکید کرده است که واکنش مالی دولت و سیاست‌های اقتصادی آن هنوز، قطعی نشده است: «همه برآوردها را باید در نظر گرفت. در پاییز اطلاعات بیشتری در دست خواهیم داشت و تصویر بهتری از وضعیت نمایان خواهد شد».

XS
SM
MD
LG