لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

آغاز فعالیت هیئت موسس «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران»


شماری از روزنامه‌‌نگاران ایرانی که طی روزهای گذشته از تلاش برای تاسیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران خبر داده بودند، در ۲۰ شهریور ماه رسما از آغاز فعالیت هیئت موسس این سازمان غیردولتی خبر داده‌اند.

در اطلاعیه هیئت موسس این انجمن آمده است که هدف از برپایی آن «ایجاد یک نهاد صنفی و حمایتی مستقل درحوزه مطبوعات و رسانه‌های استان تهران» است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:09 0:00
لینک مستقیم


هفته پیش خبرگزاری ایلنا از ارائه درخواست تشکیل این انجمن، به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران خبر داده بود. درخواستی که هیئت موسس می‌گوید به ثبت رسیده‌است.

اعضای «انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران» یک ماه پیش نامه‌ای انتقادآمیز به رئیس‌جمهوری ایران نوشته، از وضعیت نامشخص این سازمان و کارشکنی در بازگشایی آن شکایت کرده بودند.

«انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران» در مرداد ماه سال ۱۳۸۸، در پی اعتراض‌های گسترده به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، به دستور سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، پلمب شد.

نویسندگان نامه اعتراضی ماه گذشته به حسن روحانی، وزارت تعاون، کار و فاه اجتماعی را، به تلاش برای راه‌اندازی انجمن‌های «بدیل» و «موازی» متهم کرده، از رئیس‌جمهوری ایران خواسته بودند «فرد بی‌غرض، بی‌طرف و منصفی» در دولت را، به عنوان مسئول رفع موانع بازگشایی این انجمن تعیین کند.

هیئت موسس «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران» اکنون می‌گوید «پس از انتشار خبر ثبت درخواست تشکیل انجمن، این اقدام مورد حمایت‌های گسترده اهالی قلم و مطبوعات قرار گرفت و دست‌اندرکاران تاسیس انجمن را با پیشنهادها و البته انتقادات سازنده‌ای مواجه ساخت.»

هیئت موسس انجمن در شرف تاسیس، از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی روزنا‌مه‌نگاران ایران «به خاطر حمایت از فعالیت‌های» هیئت موسس «قدردانی» کرده‌است.

در اطلاعیه‌ای که هیئت موسس منتشر کرده گفته شده از نظر اعضای آن، «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» به شماره ثبت یک، به عنوان یک انجمن مستقل و فراگیر مطبوعاتی در حوزه روابط کار محسوب می‌شود و بازگشایی آن از جمله خواسته‌های انجمن استان تهران است.

بدرالسادات مفیدی، که دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و از اعضای هیئت موسس انجمن روزنامه‌نگاران استان تهران، پیشتر به خبرگزاری ایلنا گفته بود «چیزی که الان شکل گرفته مختص استان تهران است و هیچ ربطی به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران ندارد». خانم مفیدی در عین حال تاکید کرده بود «باتوجه به ضروری دانستن برخورداری صنف روزنامه‌نگار از یک تشکل صنفی فعال» انجمن تازه تشکیل می‌شود.

در بیانیه هیئت موسس آمده است که آن‌ها برای حفظ «حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی روزنامه‌نگاران شاغل» در نشریات استان تهران، اقدام به فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG