لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

پادشاه عربستان سعودی: استفاده از حج برای مقاصد فرقه‌ای مذموم است


ملک سلمان می‌گوید که افراطی‌گری به وحدت اسلامی ضربه می‌زند.
ملک سلمان می‌گوید که افراطی‌گری به وحدت اسلامی ضربه می‌زند.

ملک سلمان پادشان عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور گفت از مراسم حج نباید برای مقاصد فرقه‌ای و سیاسی استفاده شود.

به نظر می‌رسد اشاره وی به حکومت ایران است که در مورد نحوه مدیریت مراسم حج اختلافات علنی عمیقی با عربستان سعودی دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ملک سلمان در سخنرانی برای سفیران کشورهای اسلامی در کاخ منا در حومه شهر مدینه گفت همه مسلمانان باید علیه آنچه که او «گسترش تندروی» توصیف کرد متحد شوند.

سخنان پادشاه عربستان به مناسبت عید قربان ادامه جنگ لفظی شدید بین ریاض و تهران است که از زمان بروز حادثه بزرگ منا در سال گذشته آغاز شد. در آن حادثه چند هزار زائر که صدها نفر از آنها ایرانی بودند، جان خود را از دست دادند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیامی که هفته گذشته منتشر شد گفت حکومت سعودی برخی از این زائران را «کشته است» و رهبران سعودی را گروهی «بی‌خدا و بی‌دین» توصیف کرد.

مفتی اعظم عربستان نیز در پاسخ به این اظهار نظرها، مردم و رهبران ایران را غیرمسلمان خواند.

ملک سلمان گفت افراطی‌گری به وحدت اسلامی ضربه می‌زند و افزود: «پادشاهی سعودی بهره‌برداری سیاسی از مراسم حج و تبدیل کردن این سنت مهم به صحنه اختلافات فرقه‌ای را قاطعانه رد می‌کند».

وی اظهار داشت: «تفریط و افراطی‌گری (در دین) مذموم است و به وحدت مسلمانان، آینده و وجهه آنان در جهان ضربه می‌زند. برای مقابله با این معضل هیچ راهی به غیر از ریشه کن کردن آن وجود ندارد و با تکیه به وحدت مسلمانان باید این بیماری واگیر (طاعون) را نابود کرد».

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند دیدگاه وهابی به شدت محافظه‌کارانه حاکم در عربستان سعودی شیعیان را غیرمسلمان و کافر می‌داند. ولی دولت آن کشور از سفر زائران شیعه به مکه استقبال کرده و ایران را در جمع سازمان همکاری اسلامی پذیرفته است.

حکومت‌های ایران و عربستان در جنگ داخلی سوریه و سایر بحران‌های منطقه خاورمیانه از جمله درگیری‌های یمن از طرف‌های متخاصم حمایت می‌کنند.

به دنبال حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد در دی‌ماه پارسال ریاض مناسبات دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. حمله به سفارت عربستان در واکنش به اعدام یک روحانی شیعه منتقد حکومت به نام شیخ نمر باقر النمر در عربستان روی داد.

امسال برای اولین بار دهها هزار متقاضی ایرانی زیارت حج نتوانستند در مراسم حج شرکت کنند.

حکومت عربستان مدعی است یکی از دلایل ممنوعیت سفر زائران ایران تاکید مقامات آن کشور بر حق برگزاری تظاهرات در حاشیه مراسم حج بوده است.

حکومت ایران در مقابل، عربستان سعودی را متهم کرده «راه زائران به سوی خانه خدا را مسدود کرده است».

شورای همکاری کشورهای خلیج فارس نیز که عربستان سعودی قوی‌ترین عضو آن است، حکومت ایران را متهم کرده که قصد دارد از مراسم حج بهره برداری سیاسی کند و سخنان اخیر آیت‌الله خامنه‌ای را توهین‌آمیز توصیف کرده است.

در مراسم حج امسال که رسما روز پنجشنبه پایان خواهد یافت ۱.۸ میلیون زائر از کشورهای مختلف جهان شرکت دارند.

عربستان سعودی اعلام کرده بود زائران ایرانی تبار ساکن کشورهای دیگر می‌توانند در مراسم حج شرکت کنند و اخیرا گفته است تعدادی از ایرانیان که تابعیت کشورهای دیگر را دارند امسال به مکه رفته‌اند.

XS
SM
MD
LG