لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

حمله آمریکا به داعش در شمال موصل؛ یک «خطر جدی شیمیایی» از میان رفت


جنگنده‌های اف ۱۸ (در تصویر) از جمله هواپیماهای حاضر در این ماموریت بودند
جنگنده‌های اف ۱۸ (در تصویر) از جمله هواپیماهای حاضر در این ماموریت بودند

ژنرال جفری هاریگان، فرمانده حملات هوایی ایالات متحده در خاورمیانه، به خبرنگاران گفته‌است نیروهای آن کشور سازه‌هایی متعلق به «حکومت اسلامی» در عراق را که دربرگیرنده «تهدید قابل‌توجه شیمیایی» علیه غیرنظامیان بود، از میان برداشته‌اند.

بمباران کارخانه تولید جنگ‌افزارهای این گروه افراطی در شمال شهر موصل انجام شده و به گفته ژنرال هاریگیان، شبه‌نظامیان در آن از مواد دارویی، سلاح شیمیایی تولید می‌کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جفری هاریگیان گفته احتمالا در این مکان گازهای خردل و کلر تولید می‌شد؛ اما او جزئیات بیشتری در مورد این موضوع ارائه نکرده‌است.

فرمانده آمریکایی در جمع خبرنگاران در پنتاگون، وزارت دفاع آن کشور، گفته حملات هوایی «گسترده و به‌خوبی برنامه‌ریزی‌شده» بودند و بیش از ۵۰ موضع را هدف قرار داده‌اند. علاوه بر این شمار گوناگونی از پرنده‌ها از جمله ب-۵۲ و اف ۱۸ در این عملیات شرکت کرده‌اند.

ژنرال هاریگیان گفته ماموریت انجام‌شده، بخشی از تلاش‌های عمده آمریکا برای نابود کردن گروه داعش، کشتن فرماندهان آن و «از کارانداختن سازمانی» این گروه افراطی در عراق و سوریه است.

حملات عمده داعش در غرب آسیا و شمال آفریقا تا ژوئیه سال جاری

موصل، از شهرهای مهم عراق، در سال ۲۰۱۴، در جریان پیشروی‌های عمده «حکومت اسلامی» به تصرف این گروه در آمد.

نیروهای امنیتی عراق و شبه‌نظامیان حامی دولت مرکزی با پشتیبانی ارتش آمریکا، پس از آزادسازی فلوجه، اکنون خود را برای حمله و بازپس‌گیری موصل آماده می‌کنند.

استفاده از گاز و جنگ‌افزار شیمیایی در عراق به دست‌ گروه «حکومت اسلامی» سابقه دارد و گزارش‌هایی در این مورد منتشر شده‌است؛ از جمله در آبان‌ماه سال ۱۳۹۳ جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود گزارش‌هایی در مورد استفاده از گار کلر علیه نیروهای امنیتی عراق در دست است.

در اسفند ماه همان سال، دولت اقليم کردستان عراق گفت شواهدی دارد که نشان می دهد این گروه، از گاز کلر عليه پيشمرگه‌ها استفاده کرده‌است. یک سال بعد یک دیپلمات غربی در سازمان منع به‌کار‌گیری از جنگ‌افزارهای شیمیایی نیز تائید کرد که «حکومت اسلامی» در عراق از «گاز خردل» علیه نیروهای کُرد آن کشور استفاده کرده‌است.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، در بهمن ماه گذشته گفته بود «داعش» به این توانایی رسیده که دست به ساخت مقادیر کمی از گازهای کلر و خردل بزند.

XS
SM
MD
LG