لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۴

قرارداد کمک ۳۸ میلیاردی به اسرائیل در وزارت خارجه آمریکا امضا شد


سوزان رایس
سوزان رایس

قرارداد اعطای کمک نظامی ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل روز چهارشنبه، ۲۴ شهریورماه، در وزارت خارجه آمریکا با امضای مقامات بلندپایه دو کشور نهایی شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در پی نهایی شدن این بسته جدید با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که این توافق «عزم راسخ آمریکا برای حمایت از امنیت اسرائیل را نشان می دهد».

آقای اوباما روابط آمریکا با اسرائیل را «غیر قابل تزلزل» نامید و افزود، اسرائیل «همواره بهترین دوست و هم‌پیمان [آمریکا] بوده است».

تحلیل‌گران این بسته را نوعی «غرامت» از سوی آمریکا به اسرائیل به خاطر برجام، توافق اتمی ایران با قدرت‌های جهانی، توصیف می‌کنند.

مقامات اسرائیل و آمریکا روز چهارشنبه تایید کردند که این بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی در تاریخ آمریکا به یک کشور هم‌پیمان است.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، که در مراسم امضای توافق حضور داشت، توافق را «برد- برد» برای اسرائیل و آمریکا نامید.

خانم رایس افزود: «افتخار می کنیم که دولت ما بیشتر از هر دولت دیگر (در تاریخ آمریکا) به ارتقای امنیت اسرائیل کمک کرده است.»

اسرائیل که در طول ده‌ها سال از کمک‌های نظامی و غیرنظامی آمریکا برخوردار بوده، این بسته جدید کمک نظامی را برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹ دریافت می‌کند؛ رقم سالیانه بر اساس این بسته سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار خواهد بود.

کمکی که اسرائیل در چند سال اخیر بلاعوض دریافت کرده بود، سه میلیارد و دویست میلیون دلار در سال بود، اما این رقم در سال جاری، ۲۰۱۶، و نیز برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به سه میلیارد و چهارصد میلیون دلار افزایش یافت.

بسته جدید بعد از آن از سوی آمریکا به اسرائیل پیشنهاد شد که دولت باراک اوباما تلاش کرد شعله بلند انتقادهای بنیامین نتانیاهو از توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی را تااندازه‌ای بخواباند.

رهبران اپوزیسیون اسرائیل در دوره اخیر آقای نتانیاهو را متهم کرده‌اند که اگر «لجاجت» نشان نمی داد و زود این توافق را امضا می کرد، آمریکا حاضر بود این کمک ده ساله را به پنجاه میلیارد دلار نیز افزایش دهد.

گفت‌وگو بر سر این بسته در ده ماه اخیر در اسرائیل و آمریکا در جریان بود. جمهوری‌خواهان همگام با اسرائیل برای افزایش مبلغ بسته تلاش کرده و دولت واشینگتن را زیر فشار گذاشته بودند.

شماری از جمهوری‌خواهان تا آخرین لحظات هنوز معتقد بودند که کمک به اسرائیل باید بیش از مبلغ مورد موافقت دولت اوباما باشد.

بر اساس این بسته، نتانیاهو حاضر شده «نرمش» نشان دهد تا در کنگره برای افزایش مبلغ کمک ها بیش از این لابی‌گری نکند.

در همین حال، در قرارداد تازه پیش‌بینی شده است که اگر امنیت اسرائیل با مخاطرات تازه‌ای مانند جنگ روبه‌رو شود، کمک‌های آمریکایی بیشتر از مبلغ ذکر شده، به ارتش اسرائیل تزریق شود.

همزمان با بیانیه آقای اوباما در واشینگتن، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز در بیانیه‌ای در اورشلیم، این بسته کمکی را «تاریخی و بی سابقه» و «دستاوردی بزرگ برای اسرائیل» در راه «حفظ برتری راهبردی نظامی اسرائیل در طول چند دهه آینده» نامید.

آقای نتانیاهو از آقای اوباما و دولت او، و همچنین از «دوستان زیاد اسرائیل در کنگره آمریکا و مردم آمریکا» سپاسگزاری کرد.

آقای نتانیاهو خود چند هفته پیش گفته بود، شاید برای نهایی کردن این بسته منتظر شود که مستاجر بعدی کاخ سفید تعیین شود.

اما آقای نتانیاهو بعدا نظر خود را به دلایلی که احتمالا با روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مربوط است، تغییر داد و خواهان تسریع در روند نهایی کردن قرارداد بسته کمک‌های جدید نظامی شد.

دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان پیشتر در سخنانی گفته بود، کمک های آمریکا به اسرائیل نباید بلاعوض باشد و ممکن است آمریکا بخواهد پول کمک ها را از اسرائیل پس بگیرد.

XS
SM
MD
LG