لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

صالحی: بعد از انتخابات آمریکا شاید برجام روزهای سختی داشته باشد


علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه با تاکید بر این که تهران بر توافق هسته‌ای خود با شش قدرت جهانی (برجام) پایبند بوده، گفته است، ممکن است بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برجام روزهای سخت‌تری را تجربه کند.

به گزارش خبرگزاری فارس،علی اکبر صالحی که در «شورای روابط خارجی اروپا» در لندن سخن می گفت، با «تأکید بر پایبند بودن جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجام تا امروز، به تحولات تأثیرگذار بر سرنوشت برجام» اشاره کرد و اظهار داشت: «با نظر به انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا، ممکن است برجام روزهای سخت‌تری در پیش داشته باشد و من رد نمی کنم که شاید دولت جدید آمریکا، برای (اجرای) برجام مخاطراتی ایجاد کند.»

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال جاری برگزاری خواهد شد و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در این انتخابات، تاکنون به شدت از توافق شش قدرت جهانی با ایران انتقاد کرده است. آقای ترامپ پیشتر گفته بود: این توافق «فاجعه‌بار» در مقابل دریافت امتیازات ناچیزی به ایران امتیازات فراوانی داده‌است.

دونالد ترامپ علاوه بر انتقاد از توافق هسته ای، مخالف رویکرد دولت باراک اوباما در قبال ایران است و گفته در صورت پیروزی برای تجدید مذاکره برای تغییر توافق هسته‌ای با ایران تلاش خواهد کرد.

این در حالی است که هیلاری کلینتون،نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی حمایت می‌کند. وی با این حال موافق به کار بستن استراتژی فراگیرتر در سطح منطقه برای مقابله با «رفتارهای بد» حکومت ایران است.

گام‌هایی رو به جلو برای برجام

به گزارش فارس، علی اکبر صالحی برای «آمریکایی‌ها در به ثمر رسیدن برجام»نقش مثبت قائل شده است

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرده است که حمله « آمریکا به عراق و افغانستان و از بین رفتن دو دشمن منطقه‌ای جمهوری اسلامی یعنی طالبان و صدام، به حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران کمک کرد.»

علی‌اکبر صالحی به نشست خود با «فیلیپ هاموند» وزیر دارایی بریتانیا اشاره کرده و گفته است: «ایران به طرف مقابل فشار می‌آورد که (در حوزه اجرای برجام) گام‌هایی رو به جلو بردارند؛ هفته آینده وزرای خارجه ۱+۵ در نیویورک درباره همین با هم مذاکره می‌کنند.»

ایران پس از برجام با اشاره به این که نتوانسته از همه منافع اقتصادی این توافق هسته ای بهرمند شود می گوید، امریکا به عنوان یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات هسته‌ای،اقدامات لازم برای هموار کردن روابط اقتصادی ایران باجامعه بین المللی انجام نداده است.

XS
SM
MD
LG