لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

کمیته امنیت مجلس نمایندگان آمریکا: اسنودن کارمندی ناراضی بود


در خلاصه‌ای از گزارش محرمانه کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد ادوارد اسنودن، کارمند پیشین آژانس امنیت ملی ایالات متحده، او «کارمندی ناراضی» توصیف شده که «اساسا و از همان اول درپی افشاگری» مدارک مربوط به شنودهای گسترده نبوده است.

ادوارد اسنودن، کارمند پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، در سال ۱۳۹۲ اسنادی را برملا کرد که نشان می‌دهد این اداره امنیتی، دست به شنود، رصد و کنترل گسترده مکالمات و شبکه‌های اینترنتی زده‌است. موضوعی که با واکنش و اعتراضات گسترده‌ای در آمریکا و در سطح جهان، از جمله از سوی متحدان واشینگتن روبه‌رو شد.

آمریکا در پی بازداشت اسنودن است. او که اکنون در روسیه پناهنده است می‌گوید «کار خلافی انجام نداده» و این «افشاگری‌ها»، در راستای دفاع از دمکراسی و حقوق شهروندی صورت گرفته‌است.

گزارش ۳۶ صفحه‌ای کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در مورد آقای اسنودن، که دو سال تهیه آن طول کشیده، محرمانه است، اما خلاصه‌ای از آن در ۲۵ شهریور ماه منتشر شده‌است.

در خلاصه‌ این گزارش گفته شده او «کارمندی ناراضی بود که مکررا با کارفرمایان خود دچار تنش شده بود و دو هفته پیش از آنکه به‌صورت غیرقانونی دست به نسخه‌برداری از مدارک محرمانه بزند، از سوی مدیران خود مواخذه شده بود».

به گفته کمیته مجلس نمایندگان، اداورد اسنودن «نگرانی‌های خود را (پیش از نسخه‌برداری) با هیچ مقام ناظری مطرح نکرده بود» و نباید به عنوان فردی در نظر گرفته شود که تحت حمایت قانونی است و از اساس به‌دنبال افشاگری بوده.

در بخشی دیگر از خلاصه این گزارش گفته شده او «در مدارک ارزیابی حرفه‌ایش دست‌کاری کرده و با بزرگ‌نمایی در رزومه‌اش، درخواست شغل تازه‌ای کرده بود.» او در عین حال متهم شده که در امتحان نیز تقلب کرده‌است.

بنا بر این گزارش، اسنودن با استفاده از امکانی که به عنوان مدیر شبکه داشته، دست به جست‌وجو در درایوهای همکاران خود زده‌است.

دوین نانس، رئیس کیمه امور امنیتی مجلس نمایندگان، گفته است «اداورد اسنودن قهرمان نبود، بلکه خیانت‌کاری بود که آگاهانه دست به خیانت علیه سرزمین خود و همکارانش زده است».

این گزارش در حالی منتشر شده که شماری از سازمان‌های فرادولتی و چهره‌های شناخته‌شده صحنه سیاسی و اجتماعی آمریکا، از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند اسنودن را مورد عفو قرار دهد.

سازمان عفو بین‌الملل و سازمان دیدبان حقوق بشر با همکاری اتحادیه آزادی‌های مدنی کارزاری راه‌انداخته‌اند که عنوان آن هست: «اسنودن را عفو کنید». برنی سندرز، رقیب هیلاری کلینتون در جریان رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از این کارزار حمایت کرده‌است.⇦​بیشتر بخوانید

مقام‌های ایالات متحده می‌گویند ادوارد اسنودن با انتشار اسناد و اطلاعات محرمانه، امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته و باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG