لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

دیدار وزیران خارجه ایران و کانادا برای نخستین بار پس از قطع روابط


دیون و ظریف
دیون و ظریف

وزیر خارجه ایران با همتای کانادایی خود در نیویورک دیدار کرده‌است؛ این نخستین بار است که روسای دستگاه دیپلماسی ایران و کانادا، پس از قطع روابط در سال ۱۳۹۱ دیدار می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا می‌گوید محمد جواد ظریف و استفان دیون، در مورد «مسائل دوجانبه‌ و منطقه‌ای» گفت‌وگو کرد‌ه‌اند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

استفان دیون، وزیر خارجه کانادا نیز ۳۰ شهریور ماه، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته «نخستین دیدار با وزیر خارجه ایران، در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد (در نیویورک) انجام شد و به موضوع روابط دو کشور، در قالب [منطقه] خاورمیانه، پرداختیم. در مورد مسائل کنسولی نیز گفت‌وگو شد.»

جزئیات خاصی از گفت‌وگوهای وزیران خارجه دو کشور در این نخستین دیدارشان منتشر نشده، اما خبرگزاری مشرق می‌گوید احتمالا منظور از مسائل کنسولی، تبعه ایرانی‌کانادایی بازداشتی در ایران، هما هودفر، است.

هما هودفر، استاد دانشگاه، در ایران بازداشت و با اتهام‌های امنتیی روبه‌رو شده‌است. این بازداشت در حالی انجام شده که دولت ایران و کانادا، سخنانی را در مورد احیای روابط دیپلماتیک میان تهران و اتاوا مطرح کرده‌اند.

روابط دو کشور در زمان دولت پیشین کانادا، در پی آنکه نخست‌وزیر وقت آن، ایران را «بزرگ‌ترین خطر برای صلح و امنیت جهانی» نامید، قطع شد. در آن زمان هدایت دولت ایران در دست محمود احمدی‌نژاد بود و تهران به دلیل مسائل مختلفی از برنامه اتمی تا نقض هولوکاست، مسائل حقوق بشر، سرکوبی اعتراضات به نتیجه انتخابات و دیگر موارد رابطه تیره‌ای با عمده کشورهای غربی داشت. از شدت برخی از این تنش‌ها، به ویژه در پی دستیابی به توافق اتمی کاسته شده‌است. هر چند روابط ایران و غرب همچنان در سایه مسائل حقوق بشری، بازداشت شهروندان دو تابعیتی و بحران منطقه قرار دارد.

دولت لیبرال کانادا به نخست‌وزیر جاستین ترودو، نشانه‌هایی حاکی از تمایل برای احیای روابط با تهران بروز داده‌است.

مجید جوهری، نماینده حزب لیبرال در پارلمان کانادا، از جمله کسانی‌ست که به تازگی رسما خواستار احیای روابط دیپلماتیک اتاوا و تهران و بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور شده‌است. «کنگره ایرانیان کانادا» نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده‌است.

XS
SM
MD
LG