لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۹

ایرباس و بوئینگ: آمریکا مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر کرده است


دو شرکت‌ هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ اعلام کردند که دولت ایالات متحده مجوزهای لازم برای فروش هواپیما به ایران را صادر کرده است.

بر این اساس، شرکت ایرباس در فاز نخست ۱۷ فروند هواپیما به ایران می‌فروشد اما هنوز مشخص نیست که دولت آمریکا مجوز فروش چه تعداد هواپیمای بوئینگ را صادر کرده است.

جاستین دابون، سخنگوی شرکت ایرباس، روز چهارشنبه ۳۱ شهریور به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، این ۱۷ فروند هواپیما از مدل‌های ای‎۳۲۰ و ای‌۳۳۰ هستند که دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش آنها به ایران را صادر کرده است.

ساعتی پس از این گزارش نیز خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات بوئینگ گزارش دادکه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده مجوز فروش این هواپیمای آمریکایی به ایران را نیز صادر کرده است.

ایران به دنبال توافق اتمی با قدرت‌های جهانی و لغو تحریم‌های هسته‌ای تهران، تصمیم به نوسازی ناوگان هوایی خود گرفت که در این راستا با شرکت‌ ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما به توافق رسید.

اما تنها دو روز قبل از این، دوشنبه ۲۹ شهریور، مقامات وزارت راه و شهرسازی ایران اعلام کردند که به دلیل تاخیر نهادهای مسئول آمریکا در صدور مجوز صادرات ایرباس به ایران، تهران تصمیم گرفته که شش فروند هواپیما را از سفارش خود کم کند.

شرکت هواپیمایی ایرباس اگرچه شرکتی اروپایی به حساب می‌آید اما از آنجا که بسیاری از قطعات مورد استفاده از این هواپیما ساخت آمریکا هست، فروش آن نیز به مجوز دولت ایالات متحده نیاز دارد.

در این میان ایران با شرکت هواپیماسازی بوئینگ هم برای خرید ۸۰ فروند هواپیما و اجاره ۲۹ فروند دیگر به توافق رسیده است.

این در حالی است که شماری از نمایندگان کنگره آمریکا با فروش هواپیما به ایران مخالفت کرده‌اند. استدلال آنها این است که ایران حتی از هواپیماهای مسافربری نیز برای اهداف نظامی خود از جمله انتقال نیرو و تجهیزات به سوریه استفاده می‌کند.

ایران اما این مسئله را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG