لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

جان کری خواستار توقف همه پروازهای جنگی در شمال سوریه برای امدادرسانی شد


جان کری (راست) در کنار بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا.
جان کری (راست) در کنار بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک، با تأکید بر لزوم امدادرسانی به شهروندان سوریه، خواستار توقف کلیه پروازها بر فراز مسیرهای کلیدی امدادرسانی به شهروندان در شمال سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری در این‌باره گفت چنین اقدامی می‌تواند به تلاش‌ها برای پایان‌دادن به جنگ داخلی در سوریه اعتبار بخشد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین نقض آتش‌بس سوریه را ضربه‌ای بزرگ به تلاش‌ها برای برقراری آرامش در این کشور دانست و بر لزوم برقراری یک آتش‌بس «واقعی» در سوریه تأکید کرد.

گروه حامیان سوریه متشکل از ۲۳ کشور از جمله آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و ایران همزمان با برگزاری هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل، از روز سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه مذاکراتی را در نیویورک آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، سرگئی لاوروف پس از نشست روز چهارشنبه در این‌باره گفت که کار روی فهرست گروه‌های تروریستی در سوریه باید از سر گرفته شود.

بر اساس این گزارش، مسکو دستیابی به یک راه‌حل پایدار برای بحران سوریه را مستلزم از سرگیری مذاکرات میان طرفین درگیر در سوریه بدون هیچ پیش‌شرطی دانسته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه، از آمادگی دمشق برای شرکت در مذاکرات صلح بدون هیچ پیش‌شرطی خبر داد و گفت که سوریه، یک لیبی یا عراق دیگر نخواهد شد.

استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز می‌گوید برقراری صلح در سوریه شاید مثل یک رؤیا به نظر برسد اما برای احیای آتش‌بس و اجرای طرح چند مرحله‌ای انتقالی در سوریه هنوز امیدواری وجود دارد.

همزمان بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن «وحشیانه» خواندن حمله به کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه به سوریه، در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل،‌ خواستار یافتن راهی برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور شد.

آژانس کمک‌های بشردوستانه ملل متحد در شهر ژنو سوئیس روز ۳۰ شهریورماه اعلام کرد که به دنبال حمله هوایی به کاروان کمک‌های بشردوستانه این سازمان در غرب حلب، ارسال این کمک‌ها متوقف شده است.

به گفته صلیب سرخ جهانی، این حمله دست‌کم ۲۰ کشته بر جای گذاشت.

برخی مقام‌های آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، گفته‌اند شواهد نشان می‌دهد که این حمله توسط هواپیماهای «سوخوی ۲۴» روسیه انجام شده اما مسکو هرگونه دخالت در حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد زمانی که کاروان کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در سوریه مورد حمله قرار گرفت، یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در آن منطقه بوده است.

روسیه از یک سال پیش حملاتی هوایی را در سوریه آغاز کرده و اعلام کرده است که هدف این حملات، بمباران مواضع گروه «حکومت اسلامی» (داعش) و شبه‌نظامیان القاعده است اما آمریکا می‌گوید این حملات مواضع اپوزیسیون میانه‌روی سوریه را هدف قرار می‌دهد.

همزمان به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک نهاد امدادرسانی بين‌المللی روز چهارشنبه اعلام کرد هدف حمله هوایی سه‌شنبه شب در شمال سوریه که بر اثر آن پنج خدمه پزشکی کشته شدند، نه یک درمانگاه بلکه یک واحد اورژانس سیار بوده است.

این سازمان امدادرسان پیشتر اعلام کرده بود که حمله هوایی سه‌شنبه شب یک درمانگاه موقت این سازمان واقع در مناطق تحت کنترل شورشیان در حومه شهر حلب را با خاک یکسان کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوريه مستقر در لندن نیز اعلام کرد که بر اثر این حمله دستکم ۱۳ نفر از جمله ۹ پیکارجو کشته شده‌اند که بیشتر آنان از اعضای جبهه فاتح‌الشام هستند.

به گفته اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های پزشکی و امدادرسانی، سه پرستار و دو راننده آمبولانس بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست دادند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

همزمان فرانسه نیز از سازمان ملل متحد خواستار اعمال تحریم‌هایی جدید علیه دولت بشار اسد به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه شد.

یک گروه تحقیقاتی ملل متحد اوایل شهریورماه با انتشارگزارشی دولت سوریه و نیز گروه «حکومت اسلامی» را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان سوری کرد.

مقام‌های آمریکا و روسیه روز سه‌شنبه در نیویورک تأکید کردند که با وجود نقض مکرر آتش‌بسی که از روز دوشنبه هفته پیش به اجرا درآمده بود، هنوز این توافق از بین نرفته است.

اما ارتش سوریه شامگاه دوشنبه اعلام کرد که این آتش‌بس عملا به پایان رسیده است و جنگنده های روسیه و نیروهای دولت سوریه حملات گسترده‌ای را علیه مواضع شورشیان در شهر حلب آغاز کرده‌اند.

شهر حلب و مناطق اطراف آن، از حدود سه ماه پیش، به یکی از مراکز درگیری شورشیان با نیروهای دولتی سوریه تبدیل شده است.

جنگ داخلی در سوریه که از ماه مارس سال ۲۰۱۱ آغاز شده، تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت این کشور را آواره کرده است.

XS
SM
MD
LG