لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

انتقاد یک فرمانده سپاه از فتف: این معاهده اهرمی برای تاثیرگذاری بر ماست


حسین سلامی
حسین سلامی

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران هدف از توافق با گروه ویژه اقدام مالی (فتف) را «رصد گردش مالی و اهرمی برای تأثیرگذاری» بر این نهاد دانست، اما چنین اظهار نظر کرد که این توافق «هیچ تأثیری در عملکرد داخلی و منطقه‌ای سپاه پاسداران ندارد».

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین سلامی، معاون سپاه، شامگاه پنج‌شنبه، اول مهر، در یک برنامه تلویزیونی از توافق موسوم به گروه ویژه اقدام مالی (فتف) به عنوان یکی از «تعاریف ناعادلانه و ساختگی» نام برد.

وی اضافه کرد: «هدف از این توافق اصلاً موضوع پولشویی و گردش مالی به سمت گروه‌های تروریستی مطرح نیست، والا داعش با کدام پول و حمایت چه کسی به وجود آمد؟»

جانشین فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد: «مطمئنم این کنوانسیون و معاهده اف‌ای‌تی‌اف [فتف] وسیله‌ای برای رصد گردش مالی ما و اهرمی برای تأثیرگذاری بر ما است.»

وی در عین حال گفت که پذیرش این توافق «هیچ تأثیری در عملکرد داخلی و منطقه‌ای سپاه پاسداران ندارد» و این نهاد «تأثیر خود را در دوردست‌ها ایجاد کرده است».

موضوع پذیرش گروه ویژه اقدام مالی (فتف) از سوی ایران در هفته‌های گذشته خبرساز شده و امامان جمعه و برخی از دیگر نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از جمله غلامعلی حداد عادل، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای و حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، شدیداً با این توافق مخالفت کرده‌اند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز روز جمعه ۱۹ شهریور، حتی تا آنجا پیش رفت که پیش‌بینی کرد که از اجرای این توافق «ممانعت» خواهد شد.

با این حال کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، روز شنبه، ۲۷ شهریور، خبر داد که شورای عالی امنیت ملی ایران «شرایط جدیدی» را برای پذیرش استانداردهای گروه ویژه اقدام مالی تصویب کرده است.

پس از آن که مقام‌های بانک مرکزی ایران با گروه ویژه اقدام مالی، به توافقی به نام «برنامه اقدام» در زمینه مبارزه با پولشویی و مبارزه علیه تروریسم دست یافتند، این گروه بین‌المللی که با هدف مبارزه با پولشویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند، اوایل تیرماه اعلام کرد که محدودیت‌های نظام پولی و مالی این نهاد بر نظام بانکی ایران را به ‌مدت ۱۲ ماه به حالت «تعلیق» درآورده است.

عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران، با اشاره به این توافق تأکید کرده است که ایران گروه حزب‌الله لبنان را قربانی هیچ چیز نخواهد کرد.

با وجود این سخنان مقامات دولتی، برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند که در صورت اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی، ایران از سال ۲۰۱۸ به بعد عملا گروه‌هایی چون حزب‌الله و حماس را «به عنوان گروه‌های تروریستی» خواهد شناخت.

در همین زمینه جانشین فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد، این خواسته که جمهوری اسلامی حزب‌الله لبنان و گروه‌های مسلح فلسطینی را «تروریست» بداند «به هیچ‌ وجه پذیرفته نیست».

در ماه‌های گذشته همچنین موضوع عدم ارائه خدمات ارزی به سپاه پاسداران خبرساز شده و عبدالله حاجی صادقی، جانشین نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز یک‌شنبه، ۲۱ شهریور، گفت که اگر بانک‌ها منابع مالی این نهاد را از دست بدهند، «آسیب می‌بینند».

رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به بانک‌ها حکم کرده که «صرفا بر اساس قوانین داخلی» به مشتریان خدمات ارائه کنند، نه بر اساس توافق‌نامه‌های خارجی.

با این حال برخی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که به دلیل تحریم این نهادها، اگر بانک‌های ایرانی اظهارنامه ارزی برای آنها صادر کنند بانک‌های خارجی این اظهارنامه را پذیرش نخواهند کرد و در واقع نامه این بانک‌ها بیان دلایل فنی و ترسیم واقعیت موجود بوده است.

در همین حال حسین قضاوی، معاون وزیر اقتصاد، نیز روز شنبه،۲۰ شهریور، در مصاحبه با روزنامه ایران گفته بود که بانک‌های خارجی به دلیل جریمه‌هایی که وجود دارد، حاضر نیستند در زمینه افرادی که همچنان در فهرست تحریم‌های غرب هستند، با بانک‌های ایران همکاری کنند.

XS
SM
MD
LG