لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

متهم به قتل ستایش قریشی به «دو بار اعدام» محکوم شده است


تلاش برخی از اتباع افغانستان برای همدردی با خانواده ستایش در مقابل سفارت افغنستان، با دخالت پلیش متوقف شد.
تلاش برخی از اتباع افغانستان برای همدردی با خانواده ستایش در مقابل سفارت افغنستان، با دخالت پلیش متوقف شد.

خبرگزاری‌های میزان وابسته به قوه قضائیه ایران روز شنبه سوم مهرماه خبر داد که جوان ۱۷ ساله‌ای که متهم به قتل ستایش قریشی، دختر شش ساله افغان در فروردین امسال بود، به دو بار اعدام محکوم شده است.

بر اساس گزارش میزان جلسه رسیدگی به پرونده قتل ستایش قریشی، ۲۴ شهریور ماه به صورت غیرعلنی برگزار شده و قاتل ستایش قریشی به دلیل «ارتکاب قتل عمد و تجاوز به عنف» به «یک بار اعدام و یک بار قصاص نفس» محکوم شده است.

خبرگزاری ایسنا هم روز شنبه به نقل از عسگر قاسمی آقباش، وکیل خانواده ستایش قریشی، خبر محکومیت متهم این پرونده به دو بار اعدام را تأیید کرد.

وکیل خانواده قریشی در گفت‌وگو با ایسنا اضافه کرده که «پرداخت دیه و ارش ‌البکاره (دیه برداشته شدن بکارت) و جنایت بر میت از دیگر محکومیت‌های قاتل ستایش است».

این در حالی است که مجتبی فرحبخش، وکیل‌مدافع متهم این پرونده، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از حکم صادره برای موکل خود اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که «هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است».

حکم‌های اعدامی که در دادگاه‌های ایران صادر می‌شود در دیوان عالی کشور قابل تجدید نظر است، میزان هم در گزارش خود یادآوری کرده که این حکم میز قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

در آخرین جلسه دادگاه این پرونده که ۲۴ شهریور برگزار شد، متهم پرونده در برابر اتهام‌های «قتل عمد، عمل منافی عفت و جنایت بر میت» از خود دفاع کرده بود، و پس از پایان جلسه دادگاه، اعلام شد که خانواده مقتول درخواست قصاص متهم را داشته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، این پسر ۱۷ ساله پس از ربودن و قتل ستایش قریشی تلاش داشته با اسید جنازه وی را از میان ببرد که این اتفاق توسط دوست این پسر که برای از بین بردن جنازه از او کمک خواسته بود، افشا شده است.

قتل ستایش قریشی دختر شش ساله افغان به دست پسر همسایه ۱۷ ساله‌ ایرانی در ورامین از توابع استان تهران، بازتاب‌های زیادی داشت و فضای مجازی فارسی‌زبان در ایران و افغانستان را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

نیروی انتظامی روز دوشنبه ۳۰ فروردین مانع برگزاری تجمع در مقابل سفارت افغانستان برای روشن کردن شمع و ابراز همدردی با خانواده ستایش قریشی دختر شش ساله افغان شده و تعدادی از تجمع‌کنندگان در پارک نزدیک سفارت از جمله تعدادی از افغان‌ها را دستگیر کرده بود.

انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان به دولت ایران هشدار داده بود اگر عامل قتل ستایش قریشی به زودی اعدام نشود، با حرکت‌های مدنی‌شان سفارت ایران در کابل را تعطیل خواهد کرد.

در مقابل سازمان‌های حقوق بشری مخالف اجرای حکم اعدام در ایران به خصوص اعدام افراد زیر ۱۸ سال هستند.

در این زمینه زید رعدالحسین، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، نیز روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور، با انتقاد از شمار اعدام‌ها در ایران، نسبت به ادامه روند اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال نیز ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG