لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

امارات: ایران بی‌وقفه مشغول تهدید امنیت منطقه است


وزیر خارجه امارات متحده عربی
وزیر خارجه امارات متحده عربی

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را متهم کرده، از زمانی که توافق اتمی میان این کشور و شش قدرت جهانی شکل گرفت، «بی‌وقفه» به ایجاد ناامنی در منطقه اقدام می‌کند.

وزیر خارجه امارات، سوم مهر ماه، در مقر سازمان ملل گفته است «بر خلاف همه خوش‌بینی‌ها، ایران به تلاش‌هایش در جهت ایجاد ناامنی در منقطه، بدون فوت وقت ادامه داده است».

عبدالله بن زاید آل نهیان در ادامه گفته است نمونه‌هایی از این تلاش‌ها «سخنان خشونت‌آمیز، دخالت‌های زشت، ایجاد و مسلح‌کردن گروه‌های شبه‌نظامی، توسعه برنامه موشک‌های بالستیک، با وجود نقش خطرناک آن در حمایت از تروریسم» است.

اتهام «حمایت دولتی از تروریسم» اتهامی‌ست که از سوی ایالات متحده به ایران وارد شده و تحریم‌هایی را نیز همراه داشته‌است؛ تحریم‌هایی که در کنار اتهام توسعه موشک‌های بالستیک، جدا از توافق اتمی همچنان ادامه دارند. ایران اتهام حمایت از تروریسم را رد کرده و متحدان آمریکا در منطقه را متهم به این کار کرده‌است. تهران می‌گوید برنامه موشکی‌اش «دفاعی» است.

وزیر خارجه امارات در بخشی از انتقادهای تند خود از تهران، گفته است «دخالت‌های منطقه‌ای در امور کشورهای عربی، به‌طور عمومی [تنها] از طرف ایران است که انجام می‌شود». به گفته این مقام ارشد اماراتی، ایران «تنها کشوری‌ست که در قانون اساسی‌اش، خواسته صدور انقلاب مطرح شده‌است».

پیش از وزیر خارجه امارات، وزیر خارجه عربستان سعودی، از متحدان منطقه‌ای امارات نیز در یادداشتی در روزنامه وال‌استریت‌جورنال، اتهام‌های مشابهی را به تهران وارد کرده و گفته بود از زمان انقلاب در ایران رابطه این کشور و منطقه بحرانی شده‌است.

یادداشت عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در پاسخ به انتقادهای تند محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در روزنامه نیویورک‌تایمز بود. آقای ظریف وهابیت را عامل شکل‌گیری عمده گروه‌های تروریستی توصیف، و عربستان را متهم کرده بود که با استفاده از «کارت ایران» متحدانش را به همراهی در جنگ سوریه و یمن تشویق می‌کند.

وزیر خارجه امارات در سخنرانی روز شنبه خود گفته برخی کشورهای عربی منطقه مانند یمن، عراق یا سوریه، به «درگیری‌های منطقه‌ای» فرو کشیده‌ شده‌اند و «تلاش‌های مشترک بین‌المللی باید متمرکز بر حل بنیادین این درگیری‌ها باشد».

امارات متحده عربی، از جمله کشورهایی‌ست که در پی بحران‌های تازه میان تهران و ریاض -اعدام یک روحانی شیعه در عربستان، حمله به سفارت آن کشور در تهران و قطع رابطه عربستان- دست به کاهش روابط خود با ایران زد.

وزیر خارجه امارات در بخشی دیگر از سخنان خود، بار دیگر در حمایت از عربستان سعودی، از مصوبه «مقابله با حامیان تروریسم» در کنگره آمریکا نیز انتقاد کرده‌است. اشاره وزیر اماراتی به طرحی‌ست که می‌تواند این امکان را به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر بدهد، که علیه دولت عربستان شکایت کنند. در حال حاضر باراک اوباما این طرح را وتو کرده‌است و احتمالا رای‌گیری مجدد در مورد آن به زودی انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG