لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

وزارت خارجه ایران از آزادی هما هودفر، استاد ایرانی کانادایی، خبر داد


کمتر از یک هفته پس از دیدار وزیران خارجه ایران و کانادا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، سخنگوی وزارت خارجه ایران از آزادی هما هودفر، شهروند ایرانی کانادایی، «به دلایل انسان‌دوستانه» خبر داد.

بر اساس گزارش روز دوشنبه خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران از هما هودفرد به عنوان «استاد بازنشسته دانشگاه‌های کانادا» یاد کرد و خبر داد که او عصر روز دوشنبه آزاد شده و از طریق عمان به کانادا بازگشته است.

او بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که خانم هودفر به دلیل «برخی اتهامات» در ایران بازداشت بود و «به دلایل انسان‌دوستانه از جمله بیماری» آزاد شده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

هما هودفر، شهروند ۶۵ ساله ایرانی کانادایی، که از آخرین روزهای سال گذشته چندین بار به دادسرای امنیت تهران احضار شده بود، روز ۱۷ خرداد بازداشت شد، و در اوائل تیرماه دادستان تهران اعلام کرد که او متهم است که «در حوزه‌های فمینیسم و جرایم امنیتی ورود داشته است».

عباس جعفری دولت‌آبادی چند هفته پس از آن هم خبر داد که کیفرخواست خانم هودفر به همراه چند دوتابعیتی دیگر صادر شده و به دادگاه ارسال شده است.

در اواخر خرداد ماه امسال وزیر دادگستری ایران با اشاره به پرونده محمودرضا خاوری رئیس پیشین بانک ملی ایران که پس از افشای پرونده موسوم به «فساد سه هزار میلیارد تومانی» به کانادا گریخت، گفته بود که کانادا برای بازگرداندن او همکاری لازم را با جمهوری اسلامی نمی‌کند.

در آن زمان روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» با اشاره به این سخنان، این احتمال را مطرح کرد که حکومت ایران از بازداشت خانم هودفر، استاد ایرانی- کانادایی دانشگاه کنکوردیا، به عنوان اهرم فشاری علیه دولت کانادا استفاده می‌کند.

در اوائل شهریور ماه امسال، اعلام شد که رسانه‌های کانادایی گزارش دادند که خانم هودفر، به دلیل ناراحتی جسمی در بیمارستان بستری شده و کتایون هودفر، خواهر او که در لندن زندگی می‌کند، در گفت‌وگو با رادیو فردا، بستری شدن این استاد ایرانی کانادایی را تأیید کرد.

او ضمن ابراز نگرانی از وضعیت هما هودفر گفت که نمی‌داند که او چه مدتی در بیمارستان بستری شده، و یادآوری کرد که خواهرش مدت سه ماه در سلول انفرادی به سر برده است.

در آن زمان روزنامه کانادایی «تورنتو استار» بیانیه خانواده خانم هودفر را بازتاب داد که در آن اشاره شده این استاد دانشگاه از بیماری «ضعف شدید عضلانی» رنج می‌برد، و نسبت به وضعیت سلامت او ابراز نگرانی شده بود.

نگرانی از وضعیت سلامت خانم هودفر در بیانیه چندین نهاد دانشگاهی و حقوق بشری نیز بازتاب داشت و از جمله اواخر شهریور ماه، سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای، از وضعیت سلامتی هما هودفر ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط وی شده بود.

کانادا که از جمله در مسائل حقوق بشری از منتقدان جمهوری اسلامی است، در سال ۹۱ روابط خود را با ایران قطع کرد اما اخیراً با روی کار آمدن دولت لیبرال جاستین ترودو، نشانه‌هایی حاکی از تمایل برای احیای روابط با تهران مشاهده شد.

تا اینکه در آخرین روز فروردین ماه، وزیران خارجه دو کشور برای نخستین بار از زمان قطع روابط با یکدیگر دیدار کردند و به گفته مقام‌های کانادایی «پرونده‌های کنسولی» و نیز «مسائل منطقه‌ای» از جمله موضوعاتی بود که در این دیدار بر سر آنها گفت‌وگو شد.

XS
SM
MD
LG